TikTok is ontstaan uit de populaire app musical.ly, een app die werd gebruikt voor het streamen en delen van korte video’s. TikTok is populair onder gebruikers, daarnaast zit ook adverteren op TikTok in de lift.
Table of Contents
Wie heeft TikTok bedacht?
In 2018 werd musical.ly – die toen al meer dan 100 miljoen gebruikers had – overgenomen door het Chinese bedrijf ByteDance. ByteDance verplaatste alle gebruikers inclusief content naar TikTok.
Hoeveel gebruikers heeft TikTok?
In Nederland heeft TikTok zo’n 3 miljoen gebruikers (jan’ 22). Dit is een stijging van 75% in vergelijk met het jaar ervoor. Wereldwijd heeft TikTok ongeveer 1 miljard gebruikers.
Verschil musical.ly en TikTok
Waar musical.ly zich vooral richtte op lip synchronisatie met muziek is TikTok veel breder ingezet. TikTok biedt een reactiefunctie, een diversiteit aan geluiden, song fragementen, speciale effecten en filters. Dit en de manier waarop TikTok gebruikers aanmoedigt om video challenges, dans videos, goochel videos en allerlei andere grappige videos te delen heeft ervoor gezorgd dat de app wereldwijd in populariteit gegroeid is.
Partnerschappen met celebrities
Om de groei te bewerkstelligen is TikTok een groot aantal betaalde partnerschappen aangegaan met nationale en internationale beroemdheden en influencers. In ieder land waar TikTok voet aan de grond wilde krijgen kozen zijn één of meerdere celebrities om TikTok te promoten onder de lokale bevolking van dat land. Deze tactiek is van groot belang geweest voor de geografische expansiestrategie van TikTok.
Lokale vs. internationale content
Naast de betaalde partnerschappen heeft TikTok een sterke focus op lokale inhoud. TikTok speelt in op lokale trends, wedstrijden en creëert challenges die aansluiten op wat er speelt in een bepaalde regio. Het lokale aspect zorgt ervoor dat gebruikers zich meer verbonden voelen met die social media platforms. We kunnen hier spreken van lokalisatie op wereldwijde schaal.
Gemak dient de mens
De aandachtsspanne van consumenten is steeds korter. TikTok heeft hier handig op ingespeeld door het ontzettend eenvoudig te maken om een video te maken en delen. Ook het feit dat video’s maar kort duren heeft bijgedragen – en draagt nog steeds bij – aan het succes van de app. Zowel het plaatsen als het kijken van video’s kost weinig tijd en/of moeite.
TikTok werkt verslavend
Nog meer dan andere social media apps werkt TikTok verslavend. Zodra je de app opent beginnen video’s af te spelen, zodra de ene video af is begint de volgende te spelen. Het aanbod houdt niet op. Het is daarom heel gemakkelijk om urenlang video’s te blijven kijken.
Hoe adverteren op TikTok?
Door de snelle groei en stijgende populariteit zien veel merken het potentieel van TikTok als marketingkanaal. Merken ontwikkelen TikTok uitdagingen- en wedstrijden, ook zijn er steeds meer merken die een samenwerking aangaan met TikTok influencers. In principe is dit vergelijkbaar met een samenwerking met bijvoorbeeld een Instagram influencers alleen moet er rekening gehouden worden met het videoformaat van TikTok.
Kortom, er zijn mogelijkheden voor adverteerders om te adverteren op TikTok. De mogelijkheden zijn echter nog beperkt in vergelijking met social media platforms als Facebook, Instagram en YouTube. Naar verwachting zal TikTok het marketing potentieel op (korte) termijn willen benutten en meer mogelijkheden aanbieden voor adverteerders.