Wat kost een persbericht van een (goed) PR bureau?

Wat kost een persbericht van PR bureau

Investeren in marketing & PR is hetzelfde als je dak repareren als de zon schijnt: het is veel makkelijker (en dus goedkoper!) voor het PR-bureau om een boost te geven aan je merk als het goed gaat, dan wanneer je slecht in de media komt met negatieve pers of zonder nieuwswaardige events. Maar wat mogen de diensten van PR bureau Amsterdam kosten? We nemen een kijkje in de kostenstructuur van persberichten en PR-bureaus.

Maandelijkse PR fee

Je kunt doorgaans kiezen voor twee modellen: of je kiest voor vaste PR kosten per maand of je betaalt een uurtarief per ‘pr flight’. Wanneer je regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks, in het nieuws wil komen is de eerste optie het voordeligst. De kosten van een maandelijkse vaste fee hangen af van je niche en competitie. In de ene markt zal ieder PR bericht klakkeloos worden overgenomen, en in de andere markt zal er gevecht moeten worden om aandacht en een supercreatief persbericht moeten worden geschreven.

PR bureau uurtarief

Wanneer je zo nu en dan een persbericht wilt publiceren kun je natuurlijk kiezen voor het uurtarief van onze PR consultant. Hierin speelt competitie en ervaring ook een rol. Voor ‘makkelijkere’ niches kun je wellicht al af met een medior PR consultant a €100 per uur, en voor competatieve markten zul je zeker een PR zwaargewicht willen inzetten a €140 per uur.

Hoeveel uur kost een persbericht maken?

Het is belangrijk vast te stelen dat er meer komt kijken bij een persbericht schrijven. Denk aan een nulmeting en de uiteindelijke rapportage met media-coverage, zodat je het effect kunt meten. Daarnaast zal er vaak overleg of een brainstorm nodig zijn en natuurlijk het schrijven van het persbericht zelf. Ook zal er meestal een accurate perslijst moeten worden opgesteld. Ga daarom uit van twee hele werkdagen, dus zo’n 16 uur per pr-flight.

Wat kost een persbericht schrijven?

Aan de hand van de berekening hierboven kom je op 16 uur x € 100 = € 1.600 ex. BTW voor een ‘gemiddeld’ competitieve markt. Hiervoor krijg je een persbericht waarmee je een zekere garantie krijgt dat jouw persbericht in het nieuws komt. Vaak hebben onze PR consultants goede relaties met journalisten, waardoor er een behoorlijk nauwkeurige voorspelling qua verwachte media-coverage kan worden gegeven.

PR voorbereiding en nabellen

Zoals je ziet is een persbericht voor veel bedrijven haalbaar en betaalbaar. Vergeet niet dat PR mensenwerk is: hoe meer beschikbare uren, hoe groter vaak het succes. Want ook in PR is een goede voorbereiding het halve werk. Ook het nabellen van redacties helpt enorm om een bericht extra te pushen, dus wanneer je voldoende budget hebt zouden we die 3 extra uren voor het nabellen van harte aanbevelen.

Géén PR is de duurste PR!

Tot slot willen we de belangrijkste reden om met PR te beginnen niet onderbelicht laten: geen PR bedrijven is uiteindelijk duurder dan het wél doen. Een goed bedachte PR campagne levert, als het goed is, meer op dan het kost. Zeker voor e-commerce bedrijven is het effect enorm goed meetbaar te maken. We vertellen onze tips & tricks graag in een persoonlijk gesprek.