Wat kost een voice-over buy-out?

tarieven voice over buy out

Voor Nederlandse stemacteurs zijn ze een bekend fenomeen: de voice-over buy-out. Maar wat houdt zo’n buy-out eigenlijk in? En waarom zijn ze al dan niet nodig? Een korte toelichting op deze veelgestelde vraag bij het boeken van voice-overs.

Waarom rekenen Nederlandse voice-overs een buy-out?

Opdrachtgevers denken wel eens dat een Nederlandse voiceover die € 750 voor het inspreken van een tv-commercial maar makkelijk heeft verdiend. Feit is wel dat voice-over tarieven meer behelsen dan de inspreek fee alleen. Het grootste bedrag zit namelijk verscholen in de voice-over buy-out. En die buy-out is er weer om zowel de stemacteur als de klant zelf te beschermen.

Wat is een voice-over buy-out dan precies?

Je koopt met een voice-over buy-out het recht af om de opname van je stem voor een bepaalde periode, meestal een jaar, te mogen gebruiken. Dit tarief geeft een bepaalde exclusiviteit, door de buy-out wordt de stem exclusieve terwijl er wel een gezonde boterham kan worden verdient, en dit is dus in het belang van de klant én van de stem.

Buy-out uitzonderingen

Niet voor iedere voice-over opdracht wordt een buy-out in rekening gebracht. En duidelijke scheidslijn is of de productie als radio of tv-commercial wordt ingezet, of als promotiefilm zonder advertentiebudget. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsfilm die je enkel op je website zet of toevoegt aan je YouTube kanaal.

En internet commercials?

Dit is een grijs gebied in voice-over land. Een Engelse voice-over rekent ook een buy-out over internet commercials, Nederlandse voice-overs vaak niet. Wij staan op het standpunt dat internet commercials zoals pre-rolls vaak niet verdwijnen van het internet, en daarom de traditionele voice-over buy-out niet voldoet. Dit is de reken dat One Media een iets hoger bedrag rekent voor online commercials, maar je hoeft dan niet jaarlijks een nieuwe buy-out te betalen.

Tarieven voice-over

Wat kost een voice-over inclusief buy-out?

De kosten voor een voice-over lopen sterk uiteen, maar een One Media rekent gelukkig met vaste voice over tarieven. Zo ben je € 200 ex. BTW kwijt voor een bedrijfsfilm voice-over en kost het inspreken van een televisie voice-over inclusief 1 jaar buy-out zo’n € 750 ex. BTW. Kortom, One Media heeft betaalbare voice-over prijzen voor ieder merk.