Wat zijn virtuele influencers?

virtuele influencers

Virtuele influencers zijn computer gegenereerde influencers, Google beschrijft ze als een fictioneel karakter. De meest bekende virtuele influencer is Miquela Sousa, beter bekend onder de naam Lil Miquela. Ze is een Braziliaans-Amerikaans model en heeft 3 miljoen volgers. En ze is niet echt, ze verdient wel miljoenen per jaar door betaalde samenwerkingen met onder andere Calvin Klein en Samsung. Calvin Klein en Samsung waren er vroeg bij, maar inmiddels staan steeds meer merken open voor het betrekken van virtuele influencers binnen hun influencer marketing campagne.

Ben jij op zoek naar een Influencer Marketing Agency Amsterdam die je hier meer kan helpen? Neem dan contact met ons op.

Virtuele influencer Miquela

Virtuele influencers zijn door de computer gegenereerde karakters die soms ontzettend echt lijken, ze hebben realistische uiterlijke kenmerken en een persoonlijkheid.

Er zijn ook virtuele influencers die meer cartoonachtig van aard zijn, waarvan Barbie misschien wel de meest herkenbare is. Hoewel ze nog niet mainstream zijn, groeien ze zeker in populariteit.

Virtuele influencers worden ook wel digitale avatars, CG-modellen of digitale karakters genoemd. En hoewel ze niet in de fysieke wereld bij ons bestaan, leiden ze een zeer vol sociaal leven op sociale media. Het is eigenlijk een ontmoeting tussen de virtuele en de echte wereld. Waarbij een team van ontwerpers, schrijvers en kunstenaars hard aan het werk is om een ​​digitaal personage te creëren dat eruitziet, beweegt en spreekt als gewoon een ander mens.

En ze zien er echt levensecht uit. Natuurlijk, als je langer dan 1,5 seconde naar de afbeeldingen van virtuele influencers kijkt, kun je zien dat er iets niet echt menselijks aan is: ze zijn te stil, te perfect. Maar ze zijn interessant. Dat maakt ze zo indrukwekkend. En intrigerend.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Miquela (@lilmiquela)


Hoe werken virtuele influencers?

Virtuele influencers worden gemaakt en beheerd door hun makers. De makers zijn degenen die het werk hebben gedaan om de achtergrondverhalen te creëren, volgers op sociale-mediaplatforms te laten groeien en de virtuele influencers in het algemeen op de markt te brengen. Hun makers bouwen deze virtuele influencers om aan hun eigen behoeften en specificaties te voldoen, van hoe ze eruit zien tot wat ze dragen tot hoe ze zich gedragen. En natuurlijk beheren ze ook de relaties en samenwerkingen.

Betaalde samenwerkingen met merken

Virtuele influencers worden steeds populairder bij merken, en terecht. Om te beginnen is het meestal veel gemakkelijker om fouten te herstellen als je met virtuele influencers te maken hebt dan met een echt persoon. Bovendien geen pauzes. En u hoeft zich geen zorgen te maken dat instructies verkeerd worden geïnterpreteerd. Sommige merken vinden virtuele influencers zo aantrekkelijk dat ze hun eigen digitale karakters hebben gecreëerd, zoals Liv, een virtuele ambassadeur van het automerk Renault.

Naarmate de technologie vordert, zullen deze virtuele influencers steeds realistischer worden. Maar voorlopig lijkt het feit dat virtuele influencers duidelijk niet menselijk zijn.

Voordelen van virtuele influencers

Er zijn diverse redenen om een virtuele influencer boven een echte influencer te kiezen. De productie is over het algemeen gemakkelijker omdat je geen mensen hoeft in te huren voor haar en make-up, ook is er geen studioruimte of locatie nodig. Dat laatste zorgt ervoor dat je niet hoeft te reizen, hier maak je ook geen kosten. Ook kunnen virtuele influencers op meerdere plekken tegelijk zijn. Verder is de betrokkenheid bij virtuele influencers vaak hoger dan bij echte influencers, dit kan zijn omdat het relatief nieuw is dus of dit zo blijft is moeilijk te zeggen.