Niet eerder adverteerden webwinkels zoveel op televisie als in 2021. Zoals verwacht bleek tv-reclame dé nieuwe manier van de massa bereiken tijdens de coronacrisis. Buitenreclame had bijvoorbeeld tijdens de lockdowns weinig zin, iets waar bereik tv-reclame geen last van had. Onderzoeksbureau Nielsen heeft nu in opdracht van Screenforce berekend wat e-commerce adverteerders hebben uitgegeven aan tv-reclame in het afgelopen jaar.
Table of Contents
E-commerce ontdekt tv-billboards in 2021
Wanneer de tv-reclame bestedingen vanuit e-commerce wordt vergeleken met 2016 is er een stijging te noteren van maar liefst 56%. Binnen deze bestedingen vallen ook de uitgaven aan billboard campagnes op, deze vorm van tv-reclame groeide met 49% naar 76 miljoen euro in 2021.
Belangrijke inzichten tv-reclame voor e-commerce
1. De bruto mediabestedingen van webwinkels voor alle media zijn in vijf jaar tijd met bijna 30% gestegen naar 1,158 miljard euro in 2021.
2. De bruto bestedingen aan tv-reclame door webwinkels zijn in vijf jaar tijd met 56% gegroeid naar ruim 600 miljoen euro in 2021.
3. Online warenhuizen zijn de grootste e-commerce adverteerders in 2021 met bruto 84,6 miljoen euro aan tv-reclame.
4. De grootste e-commerce adverteerder op televisie was Bol.com met bruto 47 miljoen euro aan tv-reclame.
5. Het marktaandeel van tv-reclame binnen de bruto Nielsen mediabestedingen van e-commerce is in vijf jaar tijd flink gestegen van 43 naar 52% in 2021. Dat gaat vooral ten koste van het marktaandeel advertenties in dagbladen, welke een daling noteerde van 25% in 2016 naar 15% in 2021.
CBS: ‘Nederlanders kopen veel meer online’
Nederlanders kopen volgens CBS-onderzoek onder 6.000 Nederlandse consumenten in oktober 2021 vaker online en geven hier ook meer geld aan uit. Ruim 75% van de ondervraagden deed in de meetperiode een online aankoop. Dit is volgens het CBS een groei van 9 procent in vergelijking met slechts een jaar eerder.
Newsflash: Mannen besteden meer dan vrouwen online
De meest gekochte artikelen online zijn kleding, schoenen en accessoires. Daarnaast zegt ongeveer 50% van de ondervraagden maaltijden bij restaurants, fastfoodketens of cateraars online te hebben besteld. Verder komt naar voren dat mensen ook steeds meer geld uitgeven aan aankopen online.
Van de mensen die online shoppen zegt meer dan 25% meer dan 500 euro uit te hebben gegeven. Dat bedrag gold een jaar geleden nog voor maar 20% van de ondervraagden. Verrassend: Mannen geven meer uit dan vrouwen. Ongeveer 30% van de mannen bestelde voor een bedrag van minstens 500 euro per jaar, tegenover 22% van de vrouwen.
Hoe kun je het beste adverteren als webshop?
Corona blijkt dus als aanjager te hebben gewerkt voor de Nederlandse e-commerce sector. Maar hoe kun je het beste adverteren als webshop? Voor het beste resultaat geldt nog steeds een juiste balans tussen de gekozen off- en online media. Dit kun je het beste doen door een marketingcampagne op te bouwen rondom een massamedium zoals tv en deze vervolgens online te ondersteunen. Klinkt simpel, maar dagelijks zien we nog veel merken grote fouten maken op dit vlak.
Wie was de grootste webshop adverteerder op tv?
De grootste webwinkel in het tv-reclame blok was Bol.com het afgelopen jaar. Het oudste Nederlandse online warenhuis gaf in 2021 bruto zo’n 47 miljoen euro uit aan tv-reclame, wat een groei van bijna 20% was ten opzichte van de bestedingen op tv in 2020. In 2020 was Vinted, webshop voor tweedehands kleding, nog de grootste adverteerder op televisie. Vinted schuift nu op naar de tweede plek. De derde grootste webshop op televisie in 2021 was Coolblue.
Afhakers bij tv-reclame
Ook zijn er partijen die het anker uitgooiden wat betreft hun tv-reclame budget. Zo verdween Belsimpel afgelopen jaar uit de Top 10 van grootste adverteerders, zij schroefden hun budget terug van 23 miljoen euro in 2020 naar 10,7 miljoen euro in 2021. Ook prijsvergelijker Pricewise verdween uit de Top 10, wat niet heel vreemd is aangezien er op het gebied van energiecontracten weinig meer te vergelijken valt.