Welke analyses maakt een online marketing bureau?

analyses online marketing bureau

Hoeveel heeft online marketing nu opgebracht? Deze vraag brandt op de lippen van ondernemers die veel geld in online marketing investeren. Daarom is het belangrijk op deze vraag een duidelijk antwoord te krijgen, anders loop je het risico zomaar geld weg te gooien. Want hoewel je met online marketing snel extra omzet kunt maken, geld verliezen kan online ook heel snel. Hoog tijd dus voor antwoorden van top 10 online marketing bureaus uit Amsterdam.

Hoe meet je online marketingresultaten?

Welke marketingresultaten zijn eigenlijk het meest relevant en hoe meet je het effect van marketing op een correcte wijze? Om hierop antwoord te kunnen geven, vertellen we meer over welke marketingresultaten en KPI’s (Key Performance Indicators) het meest door online marketingbureaus gemeten worden, waar de meeste marketingdata schuilt die je zeker wilt meten én hoe je marketingresultaten visueel maakt in functie van analyse en rapportering. Want..meten is weten!

Begin online marketing dashboards klein

Het mooiste van online is dat alles meetbaar is. Maar dit is ook meteen een valkuil, je kunt verdwalen in alle data. Daarom is het belangrijk je KPI-prioriteiten goed op orde te krijgen, want het is zinloos om alles te willen meten. Meten omdat het kan mag nooit doelstelling zijn. Begin kleinschalig met een beperkt aantal meetpunten en breidt je analyses stelselmatig uit. Wanneer One Media marketingacties voor klanten uitvoert, dan starten we met een standaard KPI-dashboard die bijna altijd met de onderstaande meetpunten.

online dashboard kpi

Standaard online dashboard

  • Totale aantal bezoekers op de webshop of website
  • Organisch bronverkeer (komen je bezoekers via Google, forums, etc)
  • Best bezochte pagina’s op de website
  • Via welke zoekwoorden kwamen bezoekers?
  • Best converterende bronnen (bijv. bezoekers via het visforum kopen de meeste hengels)
  • Aantal acties op de website (aankopen, downloads, inschrijvingen, enz.)
  • Aantal social media volgers per medium

En na de eerste fase kun je het online marketing dashboard bijvoorbeeld uitbreiden met bijvoorbeeld:

  • Social media engagement (aantal likes, shares en reacties)
  • Kosten per klik via online ads
  • Kosten per lead
  • Kosten per deal
  • Aantal orders

Wanneer je de bovenstaande datapunten hebt ingesteld, heb je een goed professioneel KPI-dashboard met een accuraat beeld op de online resultaten van je marketinginvesteringen.

Waar vind ik al deze data voor mijn website?

Zonder enige twijfel kunnen we zeggen dat Google Analytics dé bron us voor wie met marketingrapportering wil starten. Deze tool houdt namelijk alle mogelijke data over de bewegingen op je website bij. Denk aan data over website bezoekers, website bronnen, website conversies of leads via de website zijn allemaal te vinden in Google Analytics. Hiermee dek je al bijna 80% af van alle meetpunten die je zou willen hebben. Last but not least is Google Analytics helemaal gratis.

Uitgebreidere dashboards voor advertenties

De data in uitgebreidere dashboards van andere partijen kunnen te maken hebben met analyses op online advertenties, die bijvoorbeeld te vinden in de advertentie management platformen van Facebook, Google of andere online advertentiemedia. Third-party dashboards verzamelen deze data over advertentievertoningen, clicks op de advertentie, de doorklikratio, de kost per click, de totale kosten en het aantal conversies op de advertentie. Dit is allemaal essentiële informatie voor online bedrijven die serieus geld investeren in online advertenties.

Vermijdt eenzijdige focus op data

Samenvattend kunnen we stellen dat je voor al deze software geen programmeur hoeft te worden. Wanneer je net je eerste stappen in online marketing zet kan alle data overweldigend zijn, en wat voorkennis en feeling voor online marketing is zeker een pré. De allergrootste valkuil voor online doe-het-zelvers is toch wel de eenzijdige focus op data. Velen willen data tonen en dan het liefst zoveel mogelijk. Doe dat dus niet! Een dashboard is niet gemaakt om te vullen met data, maar wel om data goed begrijpelijk te maken. Google Data Studio is daar bijvoorbeeld perfect voor.

Online marketing consultants van One Media

Je focus bij het inrichten van een KPI-dashboard zou dust volledig moeten liggen bij het visualiseren van data, waarbij je data stimuleert om analyses en bijsturingen te doen waar nodig. Ben je door het lezen van deze blogpost ook enthousiast geraakt over online marketing, maar ontbreekt het je aan kennis of tijd om alle marketingresultaten te definiëren, te analyseren of een KPI-dashboard goed visueel te maken? De online marketing consultants van One Media staan je graag bij met advies.