Twee jaar geleden gaf Instagram aan dat zij zouden gaan testen met het verbergen van likes en aantallen likes. Uiteraard heeft dit gevolgen, voor influencers maar ook voor bedrijven. Hoe zit het bijvoorbeeld met de voordelen van social media uitbesteden? Heeft het nog zin om hier geld aan te besteden? En heeft influencer marketing nog toekomst?
Table of Contents
Welke impact heeft het verbergen van likes op Instagram op influencer marketing en hoe moeten merken zich aanpassen?
Of likes nu wel of niet meer zichtbaar zijn, gebruikers zullen Instagram naar verwachting blijven gebruiken. Zolang gebruikers het platform blijven gebruiken zullen influencers het platform ook blijven gebruiken.
In principe maken wij ons niet heel veel zorgen, likes zijn niet de enige manier om te meten of bijvoorbeeld influencer marketing effectief is. Marketeers zullen op twee manieren worden beïnvloed door de nieuwe verandering van Instagram: het identificeren van invloedrijke influencers op basis van inhoud en het meten van de effectiviteit ervan. Steeds meer merken gebruiken likes al lang niet meer als het enige middel om influencers te identificeren of om een sociale mediacampagne te meten. Likes hebben altijd tussen een scala aan statistieken gezeten, waaronder reacties, aantal volgers, aantal kliks en natuurlijk conversie.
Ook zien wij zelfs mogelijke positieve effecten van deze shift, likes zijn wat ons betreft een zeer oppervlakkige statistiek. Het is goed dat bedrijven die campagnes nu nog analyseren op basis van likes gedwongen worden om naar relevante statistieken te kijken.
Ook neemt het het competitieve karakter weg en daarbij worden influencers zich te concentreren op creatieve expressie en een oprechte relatie tussen influencer en volger. De toekomst van Instagram zal meer gaan over authenticiteit.
Het welzijn van de gebruiker
De reden dat Instagram test met het (deels) verbergen van likes is omdat zij willen dat gebruikers zich prettig voelen bij het gebruik van het platform. Dit is onderdeel van een initiatief om het welzijn van het publiek te ondersteunen, althans dat is wat zij zeggen.
De test omvat verschillende ‘smaken’, zo is het mogelijk dat Instagram likes voor iedereen onzichtbaar maakt. Een andere optie is dat gebruikers zelf de optie krijgt om het aantal likes op hun berichten wel of niet te weergeven.
De theorie achter de test
De theorie was destijds dat door het verwijderen van tellingen op berichten de sociale vergelijking minder wordt en de bijbehorende negatieve effecten zou verminderen.
Resultaten experiment
Instagram heeft (nog) geen gegevens gedeeld over de effectiviteit van het verbergen van likes.
Het is dus nu nog moeilijk te zeggen of het een positieve of negatieve zet zou zijn om wel of geen aantallen likes te tonen. Ook heeft Instagram niet gedeeld aan de hand van welke maatstaven zij bepalen of de proef wel of niet succesvol is.