Welke mogelijkheden van reclame in de lucht zijn er?

reclame in de lucht

Luchtreclame omvat elke vorm van marketing die in de lucht plaatsvindt. Een vliegtuig met spandoek, skywriting, drones en flogo’s zijn allemaal vormen van luchtreclame. Het formaat is kosteneffectief en heeft weinig concurrentie.  Twee belangrijke verkoopargumenten voor dit type reclame.

Reclame in de lucht bestaat al tientallen jaren, hoewel het niet een van de meest populaire vormen van buitenreclame is, zijn diverse adverteerders er dol op. Ze waarderen het unieke formaat en de daarmee gepaarde aandacht die het vestigt op hun diensten of producten.

Zo genereer je bereik

Net als bij veel andere typen reclame is het te genereren bereik cruciaal. Een vliegtuig met spandoek werkt het meest effectief in dichtbevolkte gebieden, waar je veel mensen tegelijk kunt bereiken.

Twitter voor de rijken

Door de jaren heen is luchtreclame in Nederland voor een grote verscheidenheid aan zaken ingezet: huwelijksaanzoeken, felicitaties voor scholieren, een hart onder de riem voor ouderen tijdens de lockdown en gender-reveals, om enkele voorbeelden te noemen.

Zo nu en dan wordt het ook wel Twitter voor de rijken genoemd. Verwijzend naar politieke boodschappen aan Den Haag, maar ook speltips voor voormalig bondscoach van het Nederlands elftal werden via sleepreclame gecommuniceerd.

Mogelijkheden reclame in de lucht

Omdat communicatie via sleepreclame steeds normaler wordt (sinds de pandemie heeft er een verdubbeling plaatsgevonden in het aantal aanvragen), proberen adverteerders te experimenteren met de advertenties:

  • Sleep met logo: de sleep bevat het logo van je bedrijf op een banner met eventueel een paar woorden. Het logo maakt het net iets opvallender dan wanneer je alleen letters zou gebruiken.
  • Lucht reclameborden: in Nederland zie je dit nog niet, in Amerika gaan ze wel de lucht al in. We hebben het hier over verlichte borden die ‘s avonds of ‘s nachts vliegen.
  • Helikopter reclame: helikopter reclame is duurder maar heeft ook de potentie om meer op te vallen. Helikopters kunnen grotere borden slepen en dichter bij de grond vliegen dan vliegtuigen.
  • Skywriting, ook wel ‘schrijven in de lucht’ is een unieke vorm van luchtreclame. Een nadeel van dit type is dat je erg afhankelijk bent van weersomstandigheden.
  • Flogo’s: een flogo is een schuim ballon bestaande uit zeepbellen, helium en lucht. Uiteraard bepaal je zelf hoe de ballon eruitziet.

Kortom, luchtreclame biedt vele mogelijkheden om jouw product of dienst op een unieke manier te promoten. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.