Welke typen radioreclame zijn er?

typen radioreclame

Er zijn verschillende soorten radioreclame waaruit je kunt kiezen. Door de verschillende typen te bekijken, kan je bepalen welke het beste bij je specifieke advertentiecampagne past. Ongeacht of het nu gaat om een q-music reclamepost, adverteren op radio 538 of misschien BNR.

Een live read

Zoals de naam al doet vermoeden is een live read wanneer de radio DJ je advertentie live in de uitzending voorleest. Luisteraars zijn al bekend met de stem van de radiopersoonlijkheid en zullen eerder handelen naar aanleiding van je advertentie.

Radiosponsoring

Dit type advertentie is vrij subtiel. Als bedrijf kun je ervoor kiezen om nieuws, wedstrijden, sport, verkeer of een van de reguliere programma’s op dat specifieke radiostation te sponsoren. Dit is vergelijkbaar met TV programma’s waarbij je van te voren hoort ‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door’.

Enkele voordelen van het sponsoren van een radio programma zijn:

Hoge betrokkenheid

Het grote voordeel van een sponsor advertentie is de hoge betrokkenheid; vooral als het een gesponsorde wedstrijd is waarbij luisteraars worden aangemoedigd om mee te doen en kans te maken op geldprijzen of andere vormen van beloningen.

Groot bereik

Gesponsorde advertenties worden in de meeste gevallen als eerste uitgezonden in het reclameblok, wat betekent dat je advertentie nagenoeg alle luisteraars zal bereiken. Ook die luisteraars die direct van zender wisselen zodra het reclameblok begint.

Radio jingles

“I’m loving it!” Je raadt het al, McDonalds. Het perfecte voorbeeld van een goede jingle, nagenoeg iedere luisteraar weet direct om welk bedrijf het gaat zonder dat het bedrijf expliciet genoemd hoeft te worden. De kracht van radioreclame.

Testimonials

Er is iets geruststellends aan het horen van de ervaringen van andere mensen met een bepaald product of bepaalde dienst. Testimonial advertenties zijn precies dat; mensen die vertellen hoe ze een product of dienst hebben ervaren. Als mensen zijn we eerder geneigd om iets nieuws te proberen als iemand anders het al eens heeft geprobeerd en als positief heeft ervaren. Het gebruik van testimonial advertenties maakt de doelgroep ontvankelijker en vergroot de geloofwaardigheid van het merk.

Personages in radioreclame

Het toevoegen van personages aan radioreclame kan helpen om de boodschap goed over te brengen. Door personages toe te voegen die herkenbaar zijn, kunnen luisteraars zich identificeren met het verhaal en willen ze weten wat er daarna gebeurt, wat betekent dat ze moeten blijven luisteren.

Een simpele boodschap

Heb je weinig inspiratie of een simpele boodschap dan kan het voorlezen van de boodschap al voldoende zijn om resultaat te behalen. Vaak wordt bij dit type radioreclame gefocust op de voordelen van het product / de service.

Ongeacht welk type radioreclame je kiest, zorg er in ieder geval voor dat de call-to-action duidelijk is. De luisteraar moet weten wat te doen na het horen van je radioreclame.

Wil jij adverteren op de radio? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.