Buitenshuis adverteren met vervoersreclame?

vervoersreclame

Out of home adverteren, letterlijk vertaald als buitenshuis adverteren / buitenreclame refereren naar alle advertenties die je in het straatbeeld tegenkomt. Denk aan billboards, abri’s en mupi’s maar ook reclame op bijvoorbeeld trams en bussen.

OOH advertising is om meerdere redenen een krachtig advertentie type. Onderzoek wijst keer op keer uit dat de return on investment groot is bij OOH advertenties. In vergelijking met online is OOH effectiever, mede doordat je dit type advertentie niet kunt overslaan of blokkeren.

Het eerste waar je aan zult denken bij buitenreclame zijn waarschijnlijk abri’s. Out of home advertenties omvat echter veel meer dan alleen abri’s.

Vervoersreclame

Een voorbeeld is vervoersreclame, een stuk minder bekend maar zeker het overwegen waard. Vervoersreclame is reclame in of op bewegende voertuigen zoals auto’s, bussen, treinen, trams, metro’s en vliegtuigen. Maar ook in de buurt van trein- of bus platforms met als doel passagiers te betrekken bij jouw merk.

De advertenties kunnen zich bevinden op de buitenkant van het voertuig, maar ook op stoelen, rugleuningen, ramen en eventuele (digitale) schermen die zich in het voertuig bevinden.

Voordelen vervoersreclame

Frequentie

Je bereikt je doelgroep frequent omdat men vaker aan dit type advertentie wordt blootgesteld tijdens de trip van huis naar werk, een trip die meerdere keren per week wordt afgelegd. Ook tijdens de rit wordt de aandacht vaak meerdere keren naar de advertentie toegetrokken.

Het fijne van vervoersreclame – net als andere typen buitenreclame – is dat een persoon de advertentie niet kan negeren simpelweg omdat deze in hun directe gezichtsveld staat.

Betaalbaar

Verder zijn advertenties in het openbaar vervoer over het algemeen een stuk betaalbaarder dan andere typen buitenreclame.

Targeting

Als adverteerder weet je welke route een bus, tram etc. aflegt. Met dit in je achterhoofd is het mogelijk om specifieke bevolkingsgroepen te targeten. Wil je gezinnen bereiken? Adverteer op de buslijn naar een dierentuin of basisschool. Bestaat je doelgroep uit studenten? Kies dan voor de buslijnen die als stop Hogescholen en Universiteiten hebben. Een zakelijke doelgroep? Kies dan de buslijn naar het zakelijke centrum van de stad (bijv. de Amsterdamse Zuidas).