YouTube, met 2 miljard gebruikers het populairste online video platform ter wereld, is gestart met een nieuwe manier om reclame te maken: YouTube Audio Ads. YouTube Audio Ads zijn audio advertenties die gebruikers bereiken die naar video’s luisteren, maar niet per se naar video’s kijken.
Table of Contents
Waarom YouTube Audio Ads?
YouTube Audio Ads kunnen merken helpen om het bereik en de merkbekendheid op een efficiënte manier te vergroten met op audio gebaseerd advertentiemateriaal, zoals radiocommercials en podcast advertenties. Dezelfde functies die we voor video kennen zijn beschikbaar, zoals het gericht adverteren op specifieke doelgroepen.
Wat kosten YouTube Audio Ads?
De kosten van YouTube Audio ads liggen op het moment van schrijven tussen de €4 en €6 per 1.000 impressies. Dat is behoorlijk netjes te noemen, en werkt waarschijnlijk uitnodigend voor online adverteerders om deze nieuwe mogelijkheid toch eens te proberen. Zeker ook omdat de advertenties niet zijn te skippen en dus sowieso gehoord worden.
Waarom lanceert YouTube audio advertenties?
Muziek streaming is een sterke groeier binnen YouTube, waarbij meer dan 50% van de ingelogde kijkers meer dan 10 minuten aan muziek content consumeert. Een blik op de meest gezochte zoektermen binnen YouTube leert ons dat bijna 60 van de top 100 YouTube-zoekopdrachten zelfs muziek gerelateerd zijn.
Voorbeeld van een YouTube Audio Ad
Logisch dus dat YouTube audioadvertenties lanceert, die adverteerders een nieuwe mogelijkheid bieden om consumenten op YouTube te bereiken, terwijl ze nog steeds dezelfde analyse en advertentie ondersteuning krijgen, inclusief targeting opties en biedstrategieën die we kennen van YouTube-videoadvertenties.
Bevatten YouTube Audio Ads ook afbeeldingen?
Ja, YouTube-audioadvertenties bevatten ook afbeeldingen. YouTube is een videoplatform en zelfs als mensen naar afspeellijsten luisteren en niet naar het scherm kijken, worden er altijd video’s afgespeeld. De nieuwe YouTube-audioadvertenties bevatten daarom stilstaande beelden of advertenties met eenvoudige animaties om de audio te begeleiden.
Hoe effectief zijn YouTube audio advertenties?
YouTube Audio Ads lijken behoorlijk effectief zijn voor bepaalde advertenties, in ieder geval voor campagnes gericht op meer merkbekendheid. Uit de meest recente rapportage van YouTube blijkt dat meer dan 75% van de adverteerders die audio-advertentiecampagnes op het platform hebben getest een aanmerkelijke toename in merkbekendheid constateerden binnen de doelgroep.
Spotify advertenties inzetten op YouTube
Adverteerders die al gebruik maken van Spotify advertenties zullen hoogstwaarschijnlijk de early adopters zijn van YouTube Audio Ads. Nu steeds gebruikers zich steeds vaker tot online audio en videoplatforms wenden voor alles, van muziek tot winkelen, zullen logischerwijs ook meer adverteerders bereid moeten zijn om nieuwe digitale advertentiestrategieën uit te proberen, die merken kunnen helpen om hun doelgroep beter op de juiste plaats te bereiken.
Vinden we YouTube Audio Ads interessant?
Voor bepaalde merken en doelgroepen zeker, want nu kun je de momenten waarop je consumenten kijken, aanvullen door ze te betrekken op momenten dat ze luisteren. Vaak zijn heavy Youtube gebruikers ook juist consumenten die niet of minder naar de traditionele media omkijken, en dus minder makkelijk zijn te bereiken met tv- en radioreclame.
Gratis mediaplan van One Media
One Media helpt merken te groeien door te profiteren van de intentie en betrokkenheid van de consument, geavanceerde advertentie technologie in te zetten middels big data en om merken te verbinden met consumenten op de momenten dat ze het meest klaar zijn om actie te ondernemen. Benieuwd naar de ideeën voor jouw merk? Contact ons dan voor een (gratis) mediaplan.