Zijn krantenadvertenties de moeite waard?

krantenadvertenties

De opmars van het internet zou onvermijdelijk leiden tot de dood van de krantenindustrie was de algemene opvatting. Dit heeft echter niet plaatsgevonden. Nog steeds is adverteren in kranten populair, niet alleen in digitale versies als NRC digitaal, maar ook in de fysieke krant van bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad.

Dat de verkoop van advertenties in kranten in de loop der jaren is afgenomen is een feit naarmate het marktaandeel van ‘digital' groeide, maar krantenadvertenties blijven favoriet onder adverteerders. Ook is er binnen bepaalde doelgroepen juist een toename te zien van het aantal lezers wat het extra aantrekkelijk kan maken voor bepaalde adverteerders om in een specifieke krant te adverteren.

Bereik een lokale / regionale doelgroep

Ook lokale en regionale kranten worden nog steeds zeer goed gelezen, bevindt jouw doelgroep zich in een bepaalde regio, ook dan zijn deze nieuwsbladen een geweldige manier om via print te adverteren. Als je bijvoorbeeld een fysieke winkel hebt, plaats je een advertentie met een tijdelijke coupon. Zo kun je achteraf precies meten of een krantenadvertentie werkt voor jouw bedrijf.

Lift mee op de autoriteit van de krant

Kranten zijn een goede manier om online campagnes te ondersteunen. Vanwege het bereik maar ook vanwege de geloofwaardigheid / autoriteit die kranten nog steeds genieten onder de meeste doelgroepen. Krantenuitgevers werken hard om positieve relaties op te bouwen met hun lezers om een trouwe klantenbasis op te bouwen. Door te adverteren bij een vertrouwde krant lift je mee op deze positieve reputatie. Dit wordt het ‘halo-effect’ genoemd.

Wanneer mensen zich abonneren op een krant of nieuwsbrief, hebben ze een langdurige, loyale relatie. Dit toegewijde lezerspubliek bekijkt jouw bericht met een positievere gemoedstoestand. Dit helpt ook om uw boodschap te versterken, vooral bij herhaling.

Als onderdeel van de juiste campagne, of van een groter initiatief, kunnen krantenadvertenties een game changer zijn, de schakel waardoor een campagne wel of geen succes is.

Omnichannel benadering

Steeds meer krantenuitgevers bieden een omnichannel benadering voor inhoud en advertentie distributie, dat biedt je als adverteerder de mogelijkheid om een ​​consistente en naadloze boodschap over meerdere kanalen en apparaten te communiceren.

Je advertentie blijft staan

Je gedrukte advertentie zal langer te zien zijn in een krant, meer dan eens wordt een krant van lezer op lezer te worden doorgegeven, waardoor je kijkerspubliek toeneemt. Met zaterdag bijlagen van kranten gebeurd dit zelfs nog vaker. Kranten zijn vaak langdurig te zien in kantoren, winkels en andere gelegenheden. In omgevingen als deze kun je uiteindelijk een groter publiek bereiken.

Als je adverteert in kranten wil dat niet zeggen dat je geen digitale marketing nodig hebt in je mix, maar bedenk waar je doelgroep content consumeert, is dat in de krant? Dan zouden kranten een mooie aanvulling kunnen zijn op je marketingmix in combinatie met digitale advertenties.