De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Table of Contents
Lockdowns boosten influencer marketing
Dat ons fysiek sociaal contact beperkt was door de pandemie, zorgde meer dan waarschijnlijk voor de stijging in populariteit. De lockdown barometer kwam er dan niet, maar de onderzoekers wisten wel een Influencer barometer in het leven te roepen. Die moet jaarlijks de invloed van influencer marketing bij jongeren van 16 tot 24 jaar in kaart gaan brengen.
25% koopt door een influencer aanbeveling
Wat influencer agencies al wisten wordt nu ook door onderzoek bevestigd: jongeren brengen nog meer tijd door op sociale media, zeker door de afgelopen lockdown periode. Ze volgen er allerlei social media platforms die fashion, eten, beauty producten en hippe wannahaves aanprijzen. En dat werkte: van de 3.000+ jongeren die aan het onderzoek meededen, gaf meer dan 25% toe dat ze één van die aangeprezen spullen in hun online winkelmandje sleepten.
En niet alleen merken die fysieke producten producten verkopen zien een boost door het gebruik van influencers. Ook banken en beleggingsinstellingen weten de weg te vinden naar influencers, finfluencers om precies te zijn. Finfluencers zijn populairder dan ooit met tips over geld, sparen of beleggen.
Het lijkt erop dat meisjes nog gevoeliger voor zijn voor de invloed van influencers dan jongens. Vooral meisjes laten zich al eens beïnvloeden. Verschillende jongeren geven aan dat de beperkte fysieke sociale interactie het maakte dat ze vaker online gingen. Ze zochten niet geheel verrassend naar ander tijdverdrijf en alternatieven ter vervanging van sociale events.
TikTok steeds belangrijker voor jongeren
Hoewel mooie plaatjes en leuke filmpjes op Instagram nog steeds de belangrijkste middelen blijven voor influencer marketing, groeide TikTok opvallend hard onder jongeren. Zo was TikTok voor het eerst het #1 medium voor jongeren onder de 16 jaar. Inmiddels spreekt de app een breder publiek aan, wat ook is te merken in de bereiscijfers, die vervijfvoudigden.
TikTok als social media marketing inzetten
In in 2019 gebruikte 9 procent van de bevraagde jongeren de TikTok app, anno 2021 is dit 47%. Het aantrekkelijke van TikTok is dat je eenvoudig creatief kan zijn, en plezier kan maken in je filmpjes. Inmiddels wordt ook op TikTok reclame gemaakt door adverteerders. Net zoals op Instagram trekken influencers iets aan van een bepaald merk of danst men op een specifiek liedje, maar het blijft uiteraard influencer marketing.