Hoewel veel consumenten beweren niet tot nauwelijks meer te mailen is en blijft email een ontzettend krachtig marketing kanaal. Keer op keer betalen email marketing inspanningen zich uit, mits je het goed doet.
Sta je op het punt een eerste marketing email uit te sturen? Lees dan zeker dit artikel met 3 belangrijke tips.
Table of Contents
Belangrijke statistieken email marketing
Heb je een email uitgestuurd? Kijk dan achteraf zeker naar onderstaande statistieken.
- Open ratio: Deze statistiek geeft aan hoeveel procent van de ontvangers je e mail heeft geopend. Dit kan iets zeggen over het aantal mails wat in de inbox (vs. de spam) terecht is gekomen, maar ook of de onderwerpregel de aandacht van de lezer voldoende trekt.
- Klikgedrag: Geeft aan of de inhoud van de e-mail voldoende relevant is voor de lezer om actie te ondernemen, in dit geval om door te klikken.
- Afmeld percentage: Je kunt ervan uit gaan dat je afmeldingen ontvang na elke email die je uistuurt. Als het percentage echter te hoog is, dan resoneren je lezers niet (voldoende) met je bericht.
- Opbrengsten per abonnee: Deze statistiek geeft aan hoe winstgevend je e-mailcampagnes zijn. Op basis van dit bedrag kun je direct uitrekenen hoeveel je kunt uitgeven om een lead te verwerven.
- Tijdstip van de dag waarop je e-mails worden geopend: Geeft aan wat de beste tijd is om je e-mailcampagnes te verzenden om de resultaten te maximaliseren.
Besteed aandacht aan je welkomstmail
Als er één e-mail is die veel meer wordt gelezen dan welke andere e-mail dan ook: dan is het wel de welkomstmail. Wanneer iemand zich voor het eerst aanmeldt bevinden ze zich op het hoogste interesseniveau. Maar tegelijkertijd zijn ze nog steeds een vreemde voor je bedrijf.
De welkomst reeks is een uitstekende manier om ze te verwelkomen en aan je bedrijf voor te stellen. Het is alsof je iemand voor het eerst ontmoet. Gebruik de welkomst reeks om nieuwe abonnees mee te nemen op een reis waarbij ze van ‘vreemde’ naar ‘vriend’ gaan.
Schoon je mailinglijst regelmatig op
Verhoog de reputatie van jou als afzender door je mailinglijst regelmatig op te schonen
De meeste bedrijven zien dit vaak over het hoofd. Ze zijn gefocust op het uitbreiden van hun lijst en het verzenden van e-mails, maar niet op het opschonen van de lijst. Het opschonen van de lijst betekent het verwijderen van de inactieve abonnees.
Het overgrote merendeel van de e-mailproviders houdt bij hoe lezers op je e-mails reageren. Wanneer je een lage open rate of een hoge bounce rate hebt, neemt je reputatie als afzender af. Dit vergroot de kans dat je email in de spam belandt.
Bovendien betekent het houden van inactieve abonnees dat je betaalt voor mensen die je e-mails niet zien of niet langer geïnteresseerd zijn om van je te horen. Zonde van het geld!