Er zijn diverse manieren om de prestaties van je Google Ads campagnes te optimaliseren, een daarvan is door het verbeteren van de kwaliteitsscore.
Hulp nodig? Neem vandaag nog contact op met het creative digital team van One Media.
De Google Ads kwaliteitsscore geeft aan hoe je advertenties zich verhouden tot advertenties van concurrenten. Het weergeeft als het ware de advertentie kwaliteit op een schaal van 1 tot 10.
Bij het berekenen van de kwaliteitsscore wordt er naar 3 belangrijke statistieken gekeken:
- Het verwachte doorklikratio (CTR)
- De relevantie van je advertentie: sluit de advertentie aan bij de zoekintentie?
- De ervaring op de landingspagina
Op basis van onder andere deze statistieken wordt de Google score bepaald. Vervolgens krijgt je advertentie dan een Google score: bovengemiddeld, gemiddeld of onder gemiddeld. Deze score wordt bepaald door jouw advertentie te vergelijken met andere advertenties met dezelfde zoekwoorden.
Table of Contents
Kwaliteitsscore Google Ads verbeteren
Er zijn diverse manieren om je Google score te verhogen, hieronder delen we er vijf.
Gedetailleerd zoekwoordonderzoek
Zoekwoordonderzoek is cruciaal, wanneer je je richt op de juiste zoekwoorden zal de advertentie én landingspagina automatisch beter aansluiten wat ten goede komt van de doorklikratio.
Houd het kort maar krachtig
Houd advertenties kort maar krachtig en wees eerlijk. En besteed voldoende aandacht aan een heldere call-to-action (CTA).
Maak gebruik van advertentie extensies
Advertentie extensies geven adverteerders de mogelijkheid meer informatie te verstrekken. Er zijn diverse extensies: sitelink extensies, oproepextensies, highlight-extensies, locatie-extensies en verkopersbeoordelingextensies.
Google Ad extensies hebben geen directe invloed op je Google score, maar ze kunnen de klikfrequentie wel verhogen.
Analyseer en optimaliseer
Put in the work, analyseer en optimaliseer. Google Ads campagnes vereisen continu aandacht, het is niet zo dat je een campagne live kunt zetten en er volgens geen aandacht meer aan hoeft te besteden. Helaas is het niet zo makkelijk. Analyseer en optimaliseer tijdens de looptijd van campagnes en doe een grondige analyse wanneer de campagne is afgelopen.
Kijk verder dan Google Ads
Google Ads is belangrijk, maar het is slechts de eerste stap. Als gebruikers eenmaal op je advertentie geklikt hebben, moet je ze verleiden actie te ondernemen. Zorg ervoor dat landingspagina aansluit, goed geschreven is, snel laadt en een duidelijke CTA heeft.