Iedere branche kent zijn eigen uitdagingen, zo ook de supermarkten. Er zijn aanhoudende knelpunten in de toeleveringsketen, record hoge inflatie en steeds evoluerend consumentengedrag.
Table of Contents
Waar voor je geld
Naarmate de prijzen blijven stijgen, zullen consumenten bij meer van hun aankoopbeslissingen op zoek gaan naar toegevoegde waarde. Wanneer consumenten – al dan niet gedwongen – zuiniger worden, wenden ze zich doorgaans tot goedkopere merken en huismerken. Ze laten luxe supermarkten links liggen ten gunste van discounters of online retailers, die producten tegen lagere prijzen verkopen.
Discounters zullen naar verwachting dit jaar een kleine groei laten zien. Waarde gedreven aankopen – bijvoorbeeld in de vorm van verbeterde kwaliteit van huismerken – zullen vanwege de almaar toenemende inflatie waarschijnlijk verder toenemen.
Artificial Intelligence (AI) & Virtual Reality (VR)
Retail professionals investeren meer en meer in AR en VR om de online ervaring te verbeteren. Deze technologieën veranderen de statische online ervaring in een multi-zintuiglijke ervaring. Consumenten gebruiken deze virtuele applicaties momenteel vooral om huishoudelijke producten en kleding uit te proberen voordat ze ze kopen maar mogelijk zal ook deze trend zich overslaan naar supermarkten.
Denk bijvoorbeeld aan het simuleren van smaak en geur sensaties door middel van een AI / VR experience.
Meer afhalen, ten koste van bezorgen
Consumenten zullen kiezen voor afhalen boven bezorgen. Retailers en bezorgingsdiensten zullen meer incentives aanbieden om click-and-collect bestellingen te stimuleren en de kosten te verlagen. Ook supermarkten zullen meer en meer inspelen op deze trend door kant-en-klare afhaalmaaltijden aan te bieden. Het sushi concept van Albert Heijn is hier een goed voorbeeld van.
Ruimte voor flitsbezorgers
Ondanks wetgeving die de groei van flitsbezorgers enigszins in de weg zit zullen meer consumenten de weg naar flitsbezorgers vinden. Met name stedelingen die al gewend zijn aan deze luxe om boodschappen binnen 10 minuten bezorgd te krijgen zullen met het oog op het almaar drukker wordende bestaan gebruik blijven maken van deze service.
Omnichannel valt niet meer te negeren
De complexiteit en schaal die nodig zijn om omnichannel mogelijkheden over afdelingen en systemen heen te integreren en te implementeren is en blijft een van de grootste uitdagingen voor retailers.
Desalniettemin verwachten consumenten een omnichannel ervaring en zullen retailers, waaronder supermarkten, aan deze verwachting moeten voldoen om bestaansrecht af te dwingen.