Openbaar vervoersreclame is een type out-of-home (OOH) of outdoor billboard-reclame die aan de buiten- of binnenkant van openbare voertuigen zoals bussen, treinen, metro’s, taxi’s en ook in de terminals/stations te vinden is.
Op basis van het product of de dienst waarvoor je wilt adverteren, kan reclame voor het openbaar vervoer, bijvoorbeeld busreclame een goede toevoeging zijn voor jouw marketingplan.
Dit is waarom reclame voor het openbaar vervoer nog steeds relevant is, ook in deze digitale tijd:
Table of Contents
Je kunt gewoon niet genegeerd worden!
Er is iets magisch aan die bus- en taxi advertenties. Je publiek kan de advertentie gewoon niet ontwijken door van zender te veranderen, of door snel vooruit te spoelen zoals ze dat wel kunnen terwijl ze TV kijken of naar de radio luisteren. Bovendien, wanneer een persoon in een trein of bus zit, is het simpelweg onmogelijk om je advertentie te negeren, omdat deze de hele tijd recht voor hun neus hangt!
Bereik altijd de gewenste doelgroep
Met OV-advertenties kun je je richten op een breed scala aan doelgroepen van verschillende leeftijden en inkomensgroepen. Op basis van het product/dienst die je aanbiedt, kun je je richten op gezinnen, toeristen, yuppen of studenten.
Door de demografie van de reizigers te bestuderen, kun je het juiste voertuig kiezen om jouw advertenties weer te geven. Als je je bijvoorbeeld op een groot aantal forensen wilt richten, kies je een trein of bus kiezen die elke dag vol zit met woon-werkverkeer reizigers.
Lange blootstelling
Dat is een van de grootste voordelen van een openbaar vervoersreclame. Een gemiddelde rit met het openbaar vervoer duurt al gauw 20 minuten waarbij passagiers niets anders te doen hebben en nergens heen kunnen. Ze besteden de tijd aan het bekijken van advertenties die er zijn. Jouw advertentie krijgt de kans op een langere blootstelling met voldoende tijd om in hun gedachten te worden geregistreerd wat de kans verhoogd dat zij jouw merk later herinneren.
Frequent
De meeste dagelijkse pendelaars reizen op vaste routes op vaste tijden in bussen of treinen, wat betekent dat ze je advertentie herhaaldelijk te zien krijgen. Als iemand twee keer per dag dezelfde metro of dezelfde bus of trein neemt, is het mogelijk dat die persoon je advertentie minstens 20-25 keer per maand ziet! Hoe meer bekendheid, hoe groter de kans dat je advertentie een blijvende indruk achterlaat en op zijn beurt je doel dient.
Juiste boodschap, juiste plek, juiste tijd
Veel shoppers maken tijdens het winkelen gebruik van het openbaar vervoer. Bussen die langs de route van een bepaald winkelgebied rijden en je advertentie tonen voldoen precies aan wat je als marketeer wilt: je bereikt je doelgroep met de juiste boodschap, op de juiste plek en de juiste tijd.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op!