8 tips om je website mobiel vriendelijk te maken

mobiel vriendelijk

Online shoppers hebben weinig tot geen geduld met sites die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel, sterker nog, de kans is groot dat een deel van de shoppers de transactie zal afbreken als het winkelwagentje niet is geoptimaliseerd voor hun mobiele apparaat.

Mobiele gebruikers geven gemiddeld meer geld uitgeven per aankoop dan klanten op een desktop website, het is dan ook onverstandig om steken te laten liggen op het gebied van een mobielvriendelijke / responsive website.

In dit artikel bespreken we diverse manieren waarop je je website kunt optimaliseren voor mobiele gebruikers.

Een goed zichtbare call-to-action

Primaire call-to-actions moeten op een prominente plaats geplaatst worden waar gebruikers ze niet over het hoofd kunnen zien, het liefst boven de vouw*. Secundaire call-to-actions kunnen zich eventueel beneden de vouw bevinden.

Met boven de vouw verwijzen we naar alle content die een bezoeker ziet zonder te scrollen. Content dat zich beneden de vouw bevindt is content die pas zichtbaar wordt op het moment dat een bezoeker scrollt.

Houd het menu simpel

Grote menu's werken misschien goed voor sommige branches op desktop sites, maar mobiele site menu's moeten beknopt en duidelijk gedefinieerd zijn. Verfijn je productcategorieën zodat ook mobiele gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren.

Maak het gemakkelijk om terug te gaan naar de homepage

Zowel mobiele als desktopgebruikers verwachten dat ze op het logo bovenaan de pagina kunnen tikken om ze terug te brengen naar de homepage. Zorg ervoor dat dit ook daadwerkelijk kan door middel van een klik op het logo.

Maak ‘zoeken’ op de site mogelijk

Je wilt dat een bezoeker zo snel mogelijk vindt waar hij naar op zoek is. Hoe eerder, hoe beter want hoe langer het duurt hoe groter de kans dat hij afhaakt. Een zoekfunctie op de website is daarom essentieel.

Ontwerp efficiënte formulieren

Zorg ervoor dat je formulieren alleen de essentiële velden bevatten, die waar mogelijk automatisch worden ingevuld. Zorg er ook voor dat lange formulieren worden opgeknipt in verschillende pagina’s en dat deze pagina’s voorzien zijn van een voortgangsbalk, zodat gebruikers precies kunnen zien waar ze zich bevinden het proces.

Hoe efficiënter je kunt zijn bij het maken van formulieren, hoe groter de kans dat deze ook daadwerkelijk ingevuld worden.

Visuele kalender

Visuele kalenders worden steeds vaker gebruikt in het online domein, met als reden dat gebruikers het makkelijker vinden een om een datum te selecteren met behulp van een visuele kalender dan om de cijfers handmatig in te voeren.

Inzoomen op (product)afbeeldingen

Mensen willen zien wat ze kopen, en tegenwoordig verwachten ze afbeeldingen van hoge kwaliteit en hoge resolutie (zo niet video's van het product dat in gebruik is/wordt gedragen) om elk detail te kunnen zien.

Wees zuinig met pop-ups

Op mobiele apparaten kan een pop-up nogal overweldigend overkomen omdat het het hele scherm overneemt. Pop-ups, zeker diegene die direct bij het laden van de website worden getoond, kunnen afschrikken en ervoor zorgen dat bezoekers afhaken voordat zij überhaupt op de website geland zijn.

Samenvattend, mobiel browsen is niet langer een trend, het is van invloed op elk bedrijf dat online met zijn publiek wil communiceren. Het is aan bedrijven om gebruik te maken van de mogelijkheden die mobiel biedt om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van de hedendaagse consument.