Addressable TV gaat eindelijk in Nederland komen. Ad Alliance, Talpa en VodafoneZiggo hebben de handen ineengeslagen en gaan de eerste testen uitvoeren met addressable TV op het platform van VodafoneZiggo. Hierbij worden TV-commercials in zowel live als uitgesteld kijken vervangen door addressable tv-commercials.
Deze vervanging gebeurt op basis van kenmerken die bekend zijn over een huishouden, zoals postcode, huisnummer en data zoals huur- of koophuis en de WOZ-waarde van een woning. Dit betekent dat bijvoorbeeld een huishouden met een dubbel modaal inkomen een andere tv-commercial te zien zal krijgen dan een huishouden met kinderen. De planning is om het groots te lanceren media september, samen met het nieuwe NMO Kijkonderzoek.
Table of Contents
Hoe worden addressable reclames gemeten?
De meting zal worden verricht met behulp van watermarking, die worden toegevoerd aan de CTV-video’s. Hierdoor worden de tv-commercials die vervangen worden, apart geregistreerd door de nieuwe Kijkmeter. Hierdoor worden dubbeltellingen voorkomen en worden de addressable video ads niet nogmaals meegerekend in het GRP-bereik van lineaire tv-campagnes.
Wij vragen ons wel af hoe de overschreven tv-commercials gecompenseerd zullen worden. Reguliere commercials kunnen worden overschreven en worden immers afgerekend op basis van het gemiddelde aantal GRP’s van het gehele blok. Dat zou betekenen dat jouw tv-commercial wellicht niet is getoond, maar er wel voor betaald moet worden.
Daarnaast zijn de commercials niet echt ‘adresseerbaar’ vanwege privacywetgeving. Je kunt niet specifiek één adres targeten, maar alleen gebieden en groepen van ten minste 100 huishoudens op basis van achterhaalbare achtergrondkenmerken op postcodeniveau.
De kracht van tv ligt juist in het feit dat het een massamedium is, waarbij je vrijwel iedereen kunt bereiken. Als mediabureau raden we dan ook addressable TV aan als aanvulling op een reguliere massamediale campagne. Het kan een mooie toevoeging zijn om specifieke doelgroepen in bepaalde gebieden te bereiken.
Het inzetten van addressable TV is duurder dan reguliere tv, omdat het afrekenmodel CPM-based is en je in theorie meer kunt targeten. En om het goed te doen, moet je ook met aangepaste creaties per doelgroep werken.
Al met al hebben we nog vragen en kritische kanttekeningen. Desalniettemin is het een prachtige innovatie en hoe geweldig zou het zijn als we eindelijk echte addressable TV kunnen aanbieden naast reguliere tv-advertising?
Hulp nodig bij het maken van je tv-commercial?
Werk je nog niet samen met een professioneel reclamebureau voor jouw reclame-uitingen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Door onze expertise en ervaring op het gebied van effectieve reclamecampagnes zorgen we ervoor dat jouw boodschap naadloos aansluit op jouw doelgroep en optimaal rendement oplevert.
Wij helpen je bij de media-inkoop
Wil je graag weten welke tv-zender en zendtijd het beste aansluiten bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Het voordeel van een mediabureau is, dat zij alle opties overwegen en een exploitant alleen kijkt naar zijn eigen productportfolio. Bij ons staat het klantbelang voorop!
Dankzij onze jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.
Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.
Tv-campagne uitbreiden met radio, offline media en online adverteren
Naast het adverteren op TV is het voor je bereik, merkbekendheid en vergroting van de effectiviteit van je mediacampagne aan te raden om campagnes crossmediaal in te zetten. Het crossmediaal inzetten van campagnes betekent dat je meerdere media en kanalen gebruikt om je boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een campagne voert op televisie, in de krant en op sociale media. Wil je meer weten over een crossmediale campagne? Neem dan contact met ons op via info@onemedia.nl.