Rotterdam heeft dé primeur: in de metrotunnel tussen de Rotterdamse metrostations Blaak en Beurs is vanaf nu bewegende buitenreclame te zien. Op de wanden in de metrotunnel zijn verticale ledstrips aangebracht, die full-motion beelden laten zien wanneer een metro voorbijkomt. Een fantastische nieuwe tool voor al onze klanten die Adverteren Rotterdam in hun mediaplan hebben staan.
Table of Contents
Buitenreclame met filmbeleving
Hoe werkt het? Het videosysteem zorgt ervoor dat buitenreclame bij wijze van spreken meerijdt met de metro. Door de snelheid van de wagon lijkt het alsof je middenin een film zit zodra je uit het raampje kijkt, wat natuurlijk indrukwekkend is en daardoor aantrekkelijk voor adverteerders. Voor metrobestuurders is de reclame overigens niet te zien.
Innovatieve Rotterdamse buitenreclame
Deze innovatieve buitenreclame in Rotterdam zorgt uiteraard niet alleen voor extra reclamegeld, maar zijn ook bedoeld om de reisbeleving van Rotterdamse reizigers te vergroten. Vervoerder RET zegt altijd bezig te zijn met manieren om iets toe te voegen aan de beleving van een bus-, tram- of metroreis en deze mooie innovatieve buitenreclame past daar uiteraard goed bij. Er zijn ook plannen om het systeem in te zetten voor bijvoorbeeld promotiefilmpjes voor Rotterdam.
De introductie van ‘subway advertising’ in Nederland is niet alleen een hele mooie showcase van moderne technologie, maar geeft ook een kijkje in de toekomst van reclame. Nu de technologie in Rotterdam werkt, gaat men snel uitbreiden binnen het RET-netwerk en dat hoopt de exploitant ook elders in Nederland en Europa uit te breiden.
Adverteren via tunnelreclame
De Rotterdamse vervoerder testte vorig jaar al met adverteren via tunnelreclame, al bleef dat niet helemaal onopgemerkt in de Rotterdamse gemeenteraad. Zo trok de SP de meerwaarde in twijfel en zette vraagtekens bij de toepassing van tunnelreclame. Volgens de partij zou deze reclame door sommige reizigers als onprettig kunnen worden ervaren.
Buitenreclame op één tunnelwand
Om iets met deze kritiek te doen heeft men de gulden middenweg bewandeld. Zo is de buitenreclame slechts op één tunnelwand te zien. Verder zijn bij de inzet in andere landen ook geen gezondheidsrisico’s naar voren gekomen. Wij als mediabureau juichen uiteraard nieuwe platforms voor onze adverteerders alleen maar toe, zeker deze innovatieve metroreclame in Rotterdam.