Adverteren in Het Algemeen Dagblad (AD) is nog altijd populair onder onze klanten. Het AD biedt mogelijkheden om te adverteren op de website, in de app en in het dagblad. Over dat laatste gaan we het vandaag hebben. Het dagelijkse dagblad bereik – waar print en de digitale replica onder worden geschaard – van het AD is 876.000. Wie een breed publiek wil bereiken, doet er goed aan om adverteren in het AD in zijn mediastrategie op te nemen of dit in ieder geval te overwegen.
Table of Contents
Zijn printadvertenties nog van deze tijd?
In een tijd waarin digitale advertenties ons overspoelen, blijft een opvallend fenomeen bestaan: printadvertenties. De reden: printadvertenties worden vaker onthouden dan hun online tegenhangers. Uit onderzoek blijkt dat printadvertenties beter blijven hangen dan digitale advertenties. Maar hoe kan het dat een ‘ouderwets’ medium zo effectief is, ook in het digitale tijdperk?
Minder prikkels, meer focus
Online worden we overladen met pop-ups, autoplay-video’s, eindeloze scroll feeds en meer. Het AD biedt een rustiger ervaring: lezers focussen zich op één pagina, zonder afleiding. Hierdoor hebben advertenties meer impact. Uit eye-trackingstudies blijkt dat printlezers gemiddeld 2,5x langer naar een advertentie kijken dan online scrollers.
Tactiele ervaring = beter geheugen
Fysieke kranten activeren meerdere zintuigen: het geritsel van papier, de geur van inkt en het vasthouden van een pagina. Dit zorgt voor een sterkere mentale imprint.
Neurowetenschappelijk onderzoek toont aan dat informatie op papier beter wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen dan digitale content.
Betrouwbaarheid & context
AD-lezers associëren de krant met betrouwbaar nieuws. Een advertentie naast een serieus artikel profiteert mee van dit ‘halo-effect’. Online adverteren brengt risico’s met zich mee: je advertentie kan onbedoeld naast dubieuze content verschijnen. In print, zoals het AD, bepaal jij zelf de juiste context.
Geen ‘bannerblindheid’
Online negeert het merendeel van de gebruikers banners. In print bestaat dit verschijnsel niet: lezers bladeren bewust door de rubrieken, waardoor advertenties meer aandacht krijgen. Vooral lokale advertenties in het AD scoren hoog, omdat ze relevantie combineren met zichtbaarheid.
Langer leesritueel
Een krant wordt vaak bij de koffie gelezen, met tijd en aandacht. Online scannen we snel – gemiddeld besteden we minder dan 15 seconden aan een webpagina. Printadvertenties profiteren van dit uitgebreide leesmoment.
Wil je het beste van beide werelden? Combineer dan printadvertenties met online advertenties.
Gebruik online om directe actie uit te lokken en zet print in om langetermijn herkenning te realiseren.
Tip voor adverteerders:
- Kies voor prominente plekken (bijv. achterpagina of bij specifieke rubrieken).
- Maak gebruik van kortingscodes of acties om offline verkeer naar een online locatie te sturen.
- Blijf consistent – herhaling versterkt de herinnering.