Back-to-school marketing is een enorme kans voor merken, ouders zijn bereid tientallen, al dan niet, honderden euro’s te besteden aan hun kind wanneer deze na de zomervakantie terugkeert naar school. Of dit geld bij jou wordt besteed is nog maar de vraag, een ding verklappen we wel: met een one size fits all campagne ga je het niet redden. Met deze social media marketing tips vergroot jij de kans dat deze euro’s wel bij jou worden uitgegeven.
Table of Contents
Back-to-school marketing
Het is belangrijk dat je een realistische en herkenbare boodschap communiceert, voor veel leerlingen is back-to-school ieder jaar weer spannend.
De kracht van influencers
Wie kan beter contact maken met ouders dan mede-ouders? Influencer marketing is een goede manier om ouders op sociale media te bereiken. Deze tactiek kan verschillende back-to-school-campagnes ondersteunen, of het doel nu is om een moeder te bereiken die betaalbare schoolbenodigdheden nodig heeft, een vader die de voorkeur geeft aan snelle bezorging, of een voogd die heeft besloten het onderwijsplan van hun kind te wijzigen. Nu influencer marketing in opkomst is, kunnen we sterke back-to-school campagnes verwachten van onze favoriete merken.
Sociale media stimuleren de verkoop
Moeders met schoolgaande kinderen brengen meer tijd op sociale media dan ooit tevoren. Het is dan ook niet vreemd dat ouders op sociale media gevoelig zijn voor productaanbevelingen van andere ouders. Een andere trend is dat de ouders van nu het enorm druk hebben, gemak staat hoog in het vaandel. Merken die het consumenten gemakkelijk maken om hun producten te kopen, zullen de beste resultaten behalen.
Weet wat belangrijk is
Het merendeel van de consumenten koopt producten het liefst tegen lage prijzen. Hier kun je slim gebruik van maken, door zo nu en dan uitverkoop te hebben, kortingen aan te bieden of gratis verzending. De daadwerkelijk prijs is hier relatief onbelangrijk, het gaat er meer om dat je de consument het gevoel geeft een goede deal te hebben geregeld.
Volg de trends en ontwikkelingen
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Zorg ervoor dat je marketinginspanningen aansluiten op de actualiteit, relevant en aanpasbaar zijn. Stel jezelf regelmatig de vraag: “Waar praat iedereen over op dit moment?” en “Hoe voelt iedereen zich op dit moment?” Producten en marketing campagnes die aansluiten bij de laatste trends, consumentenbehoeften en het algemene sentiment stimuleren de verkoop en trekken gemakkelijker de aandacht.