E-mailmarketing is een van de meest effectieve marketingkanalen die er is. Het regelmatig e-mailen van je contacten levert geld op. Vanzelfsprekend kan je zelf aan de slag gaan met e-mail marketing, je kunt ook een email marketing bureau in de hand nemen.
Table of Contents
Tips voor e-mail marketing
In dit artikel delen we een aantal handige tips wanneer je gaat starten met e-mail marketing maar ook de ervaren e-mail marketeers kunnen er wellicht nog wat van leren.
Zorg voor een duidelijke CTA
De reden waarom je wilt e-mails uitstuurt is omdat je je contacten een bepaalde actie wilt laten ondernemen. Zorg er daarom altijd voor dat het direct duidelijk is welke actie je wenst, plaats een duidelijke (niet te missen) call-to-action (CTA) in je e-mail.
Tweerichtingsverkeer
E-mail is bij uitstek een kanaal waar tweerichtingsverkeer mogelijk is, maak hier gebruik van. Misschien komt het tot een zinvol gesprek, waar je als bedrijf niet alleen iets van opsteekt maar waarmee je ook waarde bijdraagt aan je klantrelatie.
Personaliseer
Voeg waar mogelijk persoonlijke elementen aan je e-mails toe. Spreek je contacten bij naam aan. Maak uw bericht zo diep dat het inspeelt op hun interesses en behoeften. Deze praktijken worden niet alleen steeds gewoner, maar ze worden ook verwacht.
Opmaak is belangrijk
Zorg ervoor dat je e-mails er goed uitzien. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het zal je verbazen hoeveel bedrijven nog steeds e-mails sturen die het daglicht niet kan verdragen.
Pro tip: check of je e-mails er goed uitzien op zowel mobiele apparaten als op desktop.
Kijk naar je data
Kijk en leer van je data. Houd in de gaten hoeveel e-mailadressen je hebt, op welke tijdstip de meeste mensen reageren op je bericht, wat de click-through-rate (CTR) is, wat voor type e-mails het goed doet en ga zo maar door. Alleen door je data goed te lezen kom je verder met je e-mail marketing campagnes.
Kleine details kunnen je ontzettend veel vertellen over de prestaties van je inspanningen.
Gebruik je Google Analytics? Zorg er dan voor dat je de links in je e-mail voorziet van de juiste tracking. Dat doe je heel gemakkelijk met de campaign URL builder van Google. Zo kun je zien hoe de contacten die je vanuit e-mail naar je website hebt gestuurd zich gedragen zodra ze daar aankomen.