Belgische TV blokkeert VTM reclame doorspoelen

belgische tv vtm

In je luie stoel digitaal een Belgisch tv-programma terugkijken en vervolgens de tv-reclame van VTM doorspoelen is sinds deze week onmogelijk gemaakt. België hanteert vanaf nu een nieuw reclamemodel voor digitale tv-kijkers, waardoor iedere commercial break één minuut aan niet-doorspoelbare reclame hanteert.

Adverteren via digitale reclame op VTM

Om teleurgestelde Belgische (online) tv-kijkers tegemoet te komen wordt de functionaliteit waarmee je zeven dagen terug kan kijken naar tv-programma’s wel gratis gemaakt. Desalniettemin is het wél goed voor merken en mediabureaus die digitaal willen adverteren bij VTM bijvoorbeeld. Mocht je daarin geinteresseerd zijn lees dan zeker de pagina: hoeveel kost reclame op VTM?

200.000 Telenet abonnees

De veranderingen worden stapsgewijs geïmplementeerd, en als eerste bij een groep van meer dan 200.000 Telenet klanten in Vlaanderen. Dit zijn Telenet-abbonnees die over de laatste generatie tv-decoders beschikken en afgelopen zomer een brief hebben ontvangen over de verandering. Daarna volgen de klanten van Proximus en Orange, maar wanneer precies is nog niet bekendgemaakt.

Reclame essentieel voor gratis content

Volgens de Belgische Vereniging voor Audiovisuele Media is de wijziging nodig omdat reclame voor Vlaamse zenders essentieel is voor de productie van (gratis) lokale content.

TV-zenders VTM en Play

Begin augustus maakte Telenet als eerste kabelbedrijf bekend dat men een nieuw advertentiemodel zou implementeren en in eerste instantie bij de zenders VTM, VTM2, VTM3, VTM4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase zouden de andere zenders volgen waaronder één en Canvas.

Belgische mediabureaus

Telenet stelde eerder dat het toenemend doorspoelen van reclame investeringen in lokale producties onder druk heeft zet. Vlaamse zendergroepen zouden naar verluidt een behoorlijke afname registreren van het aandeel live-tv-kijkers ten koste van streaming en uitgesteld digitaal tv-kijken. Reclame werd in die gevallen ook veel sneller doorgespoeld wat ervoor zorgde dat het minder interessant werd voor Belgische mediabureaus om te adverteren via deze televisiezenders.