Best practices arbeidsmarktcommunicatie

best practices arbeidsmarktcommunicatie

Best practices zijn niet nieuw, HR best practices ook niet. Ook is er wat betreft HR en arbeidsmarktcommunicatie niet eens zo gek veel veranderd. Ja, de plaatsen en manieren waarop we werken zijn veranderd maar in veel opzichten waarderen we dezelfde dingen die we twintig, vijftig of zelfs een eeuw geleden waardeerden: duidelijke communicatie; adequate opleiding en middelen; erkenning voor goed gedaan werk.

Best practices arbeidsmarktcommunicatie

Communicatie is het hart van HR-activiteiten. Arbeidsmarktcommunicatie begint bij het ontvangen van feedback van interne en externe arbeidsmarkt doelgroepen.

Het is niet mogelijk best practices te implementeren zonder te begrijpen wat je interne en externe doelgroepen van je verwachten.

Wees transparant

Goede bedrijven willen het beste voor hun medewerkers. En zowel werknemers als bedrijven begrijpen dat ze elkaar nodig hebben om te slagen. In de meeste gevallen waar werknemers en werkgevers zich tegenover elkaar voelen, is dat vanwege een misverstand.

Transparantie lost de meeste misverstanden op.

Zet video in

Implementeer video als onderdeel van uw communicatiestrategie, video geeft je een tool om direct impact te maken met belangrijke informatie. Als het gaat om interne communicatie, zien we HR-video's vaak over het hoofd als een manier om ergens aandacht voor te krijgen of informatie duidelijk en beknopt over te brengen.

De missie, visie, huisregels, kwartaal update, pensioen informatie. Informatie waarvan je wil dat de medewerkers de inhoud kennen. Echter worden mails omtrent deze onderwerpen vaak niet (goed) gelezen. Zet het om in een korte video waarin de belangrijke punten worden behandeld.

Werving & selectie

Het hebben van de juiste mensen aan boord leidt tot een lager personeelsverloop, een betere medewerkersbetrokkenheid, meer productiviteit, enzovoort. Het implementeren van best practices om werving en selectie naar een hoger niveau te tillen zou bovenaan je takenlijst moeten staan.

Promoot je employer brand consequent, niet alleen wanneer je iemand aanneemt.
Een van de grootste fouten die HR-professionals maken, is dat zij pas starten met het promoten van hun employer brand op het moment dat er vacatures open staan. En de tweede fout is het promoten van de open positie in plaats van het promoten van het bedrijf als geheel.

Potentiële kandidaten willen niet alleen weten welke vaardigheden er worden vereist, ze willen weten hoe de bedrijfscultuur is, welke technologie de organisatie gebruikt en met wie ze gaan werken.