Arbeidsmarktcommunicatie

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Video content voor de employee journey
  • 4 fasen: awareness, interest, desire & sell
arbeidsmarktcommunicatie
arbeidsmarktcommunicatie academie

Arbeidsmarktcommunicatie verbeteren? Let us help!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Ondanks de pandemie ligt de macht op de arbeidsmarkt nog altijd bij de sollicitant en niet bij de werkgever. Het is voor werkgevers een flinke uitdaging om de beste kandidaten aan te trekken en vervolgens ook voor langere tijd aan zich te binden. Dit maakt dat de vraag naar het ontwikkelen van een sterk employer brand en passende arbeidsmarktcommunicatie groter is dan ooit. Dat weet jij als recruiter, employer brand manager of recruitment marketeer als geen ander.

Wij zijn specialist in het maken van video content voor elke stap in de employee journey.

Maak solliciteren makkelijk

De gemiddelde internetgebruiker is lui, of beter gezegd, verwend. Het minste of geringste kan een gebruiker ertoe brengen om weg te klikken van een website. Website te traag? Geen vacatures beschikbaar? Sollicitatie procedure ingewikkeld? Weg is je potentiële nieuwe kandidaat. Ze solliciteren bij een ander bedrijf, waar het sollicitatieproces een stuk vlotter verloopt. Niet zo vreemd dat steeds meer werkgevers ervoor kiezen om een aparte werken bij website te laten ontwikkelen die geheel in het teken staat van het zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk maken om te solliciteren.

Als deze stap in orde is dan kunnen we door naar het arbeidsmarktcommunicatie plan.

Wat is een arbeidsmarktcommunicatie plan?

Met alleen een sterk employer brand kom je er niet. Een sterk employer brand onderbouw je met een arbeidsmarktcommunicatie plan. Een arbeidsmarktcommunicatie plan is vergelijkbaar met een communicatieplan alleen dan gericht op recruitment / wervingsactiviteiten. Elk arbeidsmarktcommunicatie plan omvat een aantal stappen:

Arbeidsmarktcommunicatieplan doelgroep

Voor je gaat werken aan je employer brand is het cruciaal om te weten wie je doelgroep is. Het startpunt is daarom ook het in kaart brengen van je doelgroep. Vaak brengen wij dit in kaart door middel van het opstellen van zogenaamde persona’s, een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale kandidaat. Hieronder enkele vragen die je jezelf kunt stellen wanneer je een persona gaat opstellen.

  • Waar houdt je potentiële kandidaat van?
  • Wat kunnen pijnpunten zijn voor jouw potentiële kandidaat?
  • Wat voor doelen heeft jouw potentiële kandidaat?
  • Wat drijft jouw potentiële kandidaat?
  • Wat vindt jouw potentiële kandidaat belangrijk in een baan?

Arbeidsmarktcommunicatiestrategie

Nadat je je persona hebt geïdentificeerd is het tijd om je doelen te bepalen en ook de manier waarop je je doelen wilt bereiken.

Je voornaamste doel is waarschijnlijk het werven van een X aantal nieuwe medewerkers. Maak dit doel concreet en meetbaar en zorg er ook voor dat je een nulmeting vaststelt. Rome is niet in een dag gebouwd, een sterk employer brand ook niet. Er zullen resources vrij gemaakt worden, resources in de vorm van tijd en geld. Zodra je tijd en geld besteed is het ook van belang om te kunnen evalueren. Wat hebben je inspanningen opgeleverd? Zie je effect van je inspanningen? Zijn er bijvoorbeeld meer kandidaten die je kennen? Komen er meer sollicitaties binnen? Bedenk van te voren op welke punten je gaat evalueren.

Onder de strategie valt ook de doorvertaling van de missie en visie van het bedrijf naar je employer brand.

Nu je je doelgroep en doelstelling duidelijk zijn is het tijd om een geïntegreerd arbeidsmarketingcommunicatie plan op te stellen. Denk hierbij aan de kanalen en middelen die je wilt inzetten, wil je organisch gevonden worden of is er ook budget. Op welke manier denk jij dat je je doelstellingen gaat behalen?

Arbeidsmarktcommunicatie is van belang voor elke stap in de employee journey. Zo ook video content, video converteert. Ook als je doel het werven van nieuwe medewerkers is.

Fase 1: Awareness / touch fase

In deze fase vertellen we door middel van video waar je organisatie voor staat. We triggeren de doelgroep, planten een zaadje (die we later natuurlijk gaan oogsten), we inspireren en creëer nieuwsgierigheid onder de doelgroep.

Fase 2: Interest / tell fase

In fase leggen we de doelgroep uit waarom er een fit is tussen jouw organisatie en de doelgroep. Hier spelen we slim in op wat de doelgroep belangrijk vindt.

Fase 3: Desire

In fase 3 laten we – wederom door middel van video – zien wat jij als organisatie te bieden hebt. We zorgen ervoor dat dit aansluit op de wensen en behoeften van de potentiële nieuwe kandidaat. Met andere woorden ‘What’s in it for them?’

Fase 4: Action / sell

Inmiddels ben je geen onbekende meer bij de doelgroep en is het tijd om ervoor te zorgen dat de doelgroep ook daadwerkelijk solliciteert. Daarom is deze video echt actiegericht, een sterke focus op conversie. Waarbij conversie in dit geval een sollicitatie is.

Wil jij werk maken van je employer brand?

Laat ons je helpen met het maken van video content om jouw arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger niveau te tillen. Of je nu een praktische oplossing nodig hebt in verband met een beperkt budget of juist all the way wilt gaan om die perfecte kandidaat te overtuigen voor jouw te komen werken.

Neem contact met ons op

Tipje van de sluier: wij denken aan alles. Van hoofdfilm (de basis van je campagne), tot bumpers (incl. call-to-cations, pre-rolls en digital out-of-home). Ook teasers van diverse lengte, varianten voor A/B tests en formaten voor geschikt voor de verschillende platforms (YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn etcetera) hoort er natuurlijk bij.

En dat is nog niet alles, fotografie voor op je vacaturepagina of werken bij site, mobiele formaten (social media & rich media banners). En last but not least, animated GIFs, perfect voor je social channels.

Neem contact met ons op via 020 210 1770 of stuur een bericht naar info@onemedia.nl, dan tillen we jouw arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger niveau. Beloofd!

+ De kandidaten die ik wil bereiken bevinden zich op verschillende social media platforms. Geen zorgen!

– Dat is geen enkel probleem, afhankelijk van de platforms waarop jouw potentiële nieuwe collega's zich bevinden creëren wij video's in het juiste formaat zodat het er overal even goed uitziet.

+ Wat is het verschil tussen employer branding en arbeidsmarktcommunicatie?

– Employer branding, het neerzetten van je werkgeversmerk, is een doelstelling van arbeidsmarktcommunicatie. Een sterk werkgeversmerk draagt bij aan het gemak waarmee je nieuwe medewerkers zult werven.

+ Draagt een sterk werkgeversmerk ook bij aan loyale medewerkers, interne tevredenheid, employee advocacy en een bedrijfscultuur?

Absoluut! De positieve impact van een sterk werkgeversmerk gaat verder dan alleen wervingsdoeleinden. Medewerkers zullen trotser zijn om voor jouw merk te werken, wat zorgt voor tevredenheid en loyale medewerkers. Deze medewerkers zullen eerder ambassadeurs worden voor jouw merk. Een ander bijkomend voordeel is dat potentiële nieuwe kandidaten van te voren al weten de bedrijfscultuur is en of deze bij hen past. Een sterk werkgeversmerk werkt als het ware als filter om de juiste kandidaten aan te trekken en kandidaten die niet bij je bedrijf passen af te stoten.