Vergeet TikTok! Er is een nieuwe hippe kid in de wereld van social media: Clubhouse. Maar wat is Clubhouse nu eigenlijk en krijg je een clubhouse uitnodiging? Want net zoals populaire ‘vip’ feestjes heb je een ‘invite’ nodig om de app te kunnen gebruiken. Ons in-house social media bureau legt uit.
Table of Contents
Wat is Clubhouse? (betekenis)
Clubhouse is een nieuwe app die zich richt op een geheel nieuwe social media doelgroep, en dat doet Clubhouse door middel van ‘voice’. Via digitale ruimtes, die Clubhouse ‘clubs’ noemt, kun je samen praten, dus niet typen maar met je stem. Social media experts vergelijken Clubhouse met een op voice gebaseerde Twitter. Je spreekt tegen andere leden in een digitale club.
Hoe werkt de Clubhouse app?
Dat Clubhouse app volledig op audio is gebaseerd is zeer onderscheidend aan dit nieuwe social media platform. Want zodra je bent aangemeld, kun je kijken welke ‘club’ je bevalt om er vervolgens al dan niet eraan deel te nemen. Echter, dat klinkt makkelijker dan het lijkt, want de beheerder van de club fungeert als doorbitch, net als bij een echte club.
Clubhhouse feiten & cijfers 2021
- Clubhouse heeft 6 miljoen gebruikers in februari 2021
- Clubhouse wordt als bedrijf nu al gewaardeerd op 1 miljard dollar
- Clubhouse is door deze waarding inmiddels een ‘unicorn’ start-up
- Clubhouse staat in de Top 5 meest populaire app store downloads
Clubhouse invite
Clubhouse groeit zo hard omdat het met de Clubhouse invite dezelfde marketingtechniek hanteert als hippe feestjes in de hoofdstad al jarenlang doen. Door alleen op uitnodiging van een gebruiker binnen te kunnen komen creëert Clubhouse een illusie van exclusiviteit. Elke gebruiker begint met vijf uitnodigingen, en die FOMO zorgt ervoor dat early adopters (hippe vogels) zich graag willen aansluiten. En hippe vogels zijn key voor nieuwe social media apps.
Een andere belangrijke reden waarom Clubhouse zo snel groeit is het hierboven uitgelegde audio-only concept. Die is namelijk niet eerder op deze manier in de markt gezet. Daarom is Clubhouse het eerste social media platform waarvoor je niet naar je scherm hoeft te kijken om erop actief te zijn. Je kan bij het zwembad zitten en luisteren en deelnemen aan een Clubhouse gesprek.
Clubhouse stock (aandelen)
Op dit moment kun je nog niet in Clubhouse aandelen beleggen. Dat zou je niet zeggen als je onderstaande grafiek ziet, maar eh.. dit bedrijf heeft niks met de Clubhouse app te maken. De koers piekte meteen doordat Elon Musk over Clubhouse twitterde, en (particuliere?) beleggers zonder al te veel onderzoek meteen Clubhouse stock gingen kopen van Clubhouse Media Group. De beursintroductie van de app Clubhouse zal nog wel even op zich laten wachten.
Wie zijn de Clubhouse oprichters?
Kurt Schrader en Andrew Childs zijn de oprichters (founders) van Clubhouse. Momenteel is Kurt de CEO en Andrew werkt als Chief Design Officer. Kurt werkt vooral aan de zakelijke kant van het kersverse social media bedrijf. Hij heeft een BSE behaald aan de Universiteit van Michigan. Andrew zorgt dus vooral voor het ontwerp en front-end gerelateerde zaken. Hij heeft bijna 18 jaar ervaring.
Clubhouse influencers
Zoals je ziet zijn alle ingrediënten voor een nieuwe social app met veel potentie aanwezig. Het zal daarom niet lang duren dat de eerste Clubhouse influencers hun intrede zullen doen. En omdat het voice is zal dit waarschijnlijk een hele andere groep zijn dan de influencers die we kennen van de mooie plaatjes op Instagram. Want bij Clubhouse gaat het niet om de plaatjes, maar om de praatjes. Wij vinden het cool!