Creëer merkbekendheid middels display advertising

creeer merkbekendheid display advertising

Hoe waarschijnlijk is het dat je iets koopt van een merk dat je nog nooit eerder hebt gezien of gehoord? Zeer onwaarschijnlijk, het creëren van merkbekendheid is dan ook cruciaal. En display advertising kan je hierbij helpen.

Hoe komen consumenten tot een aankoop?

Als het gaat om het begrijpen van het beslissingstraject van de consument, dat wil zeggen, vanaf het moment dat ze werden blootgesteld aan een merk tot het moment dat ze overwegen om te kopen en uiteindelijk te kopen, zit er veel tussenin. Elke stap omvat aspecten zoals de perceptie over een merk, de beschikbaarheid van alternatieven, de prijs, etcetera.

Display als ondergeschoven kindje

In de wereld van online adverteren zijn zoekadvertenties (SEA) populair, met name omdat het hier gemakkelijk is om conversies toe te schrijven. Display advertising heeft over het algemeen een stuk lagere Return On Investment (ROI) omdat deze zich aan het begin van het beslissingstraject bevinden. Toch is het niet helemaal eerlijk om puur en alleen naar conversies te kijken op kanaalniveau. Grote kans namelijk dat de display advertentie ervoor heeft gezorgd dat er via Google naar je is gezocht en daar de zoekadvertenties naar voren kwam.

Wat zijn display advertenties?

Er zijn miljoenen websites die allerlei typen content aanbieden. Het merendeel van de eigenaren van deze websites (publishers) wil geld verdienen met advertenties, terwijl merken (adverteerders) hun doelgroepen (klanten) willen bereiken die tijd op deze websites doorbrengen. Display advertenties zijn dus eigenlijk niets anders dan advertenties op websites (en in apps) van derden.

Een merk bouwen

De eerste stap in het bouwen van een merk is creëren van bekendheid onder je doelgroep. Je doelgroep moet weten dat je bestaat. En niet alleen weten dat je bestaat maar ook een positieve perceptie ontwikkelen van je merk en product / service. Hoe meer zichtbaarheid je creëert, hoe groter de kans dat een potentiële klant je op een later moment nog herinnert.

Targeting mogelijkheden

Display biedt diverse targeting mogelijkheden, waaronder contextuele targeting. Hierbij worden relevante display advertenties getoond op basis van de inhoud van een website. Verkoop jij hondenvoeding, dan kunnen jouw advertenties mogelijk getoond worden op websites voor hondenliefhebbers. Een andere optie is om als adverteerder specifieke websites of zelfs subsets binnen websites uit te kiezen. Bijvoorbeeld nu.nl of alleen de sportsectie van nu.nl