Inmiddels is de helft van de wereldbevolking in het bezit van een smartphone. Om deze reden is mobile marketing onderdeel geworden van de marketingmix van vele bedrijven.
Nu netwerken sneller worden en databundels groter en dekking geleidelijk toenemen, zal mobile marketing de komende jaren alleen maar blijven groeien.
Table of Contents
E-commerce blijft groeien
De afgelopen jaren hebben er aanzienlijke veranderingen plaatsgevonden in het koopgedrag van mensen. Het kopen van artikelen via webshops en apps heeft steeds meer de voorkeur boven fysieke winkels. Zo zien een groot deel van de webshops al meer mobiel verkeer dan desktop verkeer op hun website. Naar verwachting zal deze groei zich voortzetten.
Dit wetende zouden marketeers zich moeten concentreren op het maken van marketingcampagnes die geschikt zijn voor mobiele apparaten. Gezien de cijfers kunnen we wel stellen dat je een ‘mobile first’ strategie zou moeten aanhouden. Het is een van de sleutels om de e-commerce-inkomsten van je bedrijf te vergroten.
Stijging van uitgaven en gebruik van mobiele video-inhoud
Uit recente onderzoeken is gebleken dat consumenten sinds het begin van de pandemie steeds meer en langer video content zijn gaan streamen.
Voor marketeers betekent de opkomst van mobiele streaming meer mogelijkheden om te adverteren met video. De toename van de uitgaven en het gebruik van mobiele video content is zeker een trend om op te letten.
Groei van gesproken zoekopdrachten
De belangrijkste statistieken voor spraakgestuurd zoeken tonen de toenemende relevantie van spraak optimalisatie voor marketingstrategieën aan. Als we naar de data kijken, kunnen we zeggen dat marketeers die optimaliseren voor spraakgestuurd zoeken, een stap voor zijn in het mobiele marketingspel.
Visuele zoekopdrachten
Ook visueel zoeken wint aan terrein, met name onder jonge generaties. Visuals zijn zeer belangrijke componenten van marketingcampagnes. Mensen zijn immers beter in staat visuele informatie vele malen sneller te verwerken dan tekst. Tegenwoordig kunnen we nu een zoekopdracht uitvoeren met behulp van een telefooncamera. Het mobiele apparaat zal de afbeelding detecteren en matchen met de resultaten van zoekmachines. Dit wordt nu vooral gebruikt door millennials en generaties daaronder, in de toekomst zal het waarschijnlijk breder geadopteerd worden.
Online shoppen makkelijker maken
Iedere marketeer weet: hoe minder klikken hoe groter de kans op conversie. Steeds meer platformen geven de mogelijkheid om een aankoop te doen binnen het platform zelf. Dit wordt ook wel shoppable posts genoemd. Dit verhoogt de kans op conversie.