De vervaging van de grenzen tussen traditionele fysieke winkels en online winkelen is de afgelopen twee decennia in een stroomversnelling gekomen, waarbij consumenten steeds vaker zowel digitale als fysieke contactpunten tegelijkertijd gebruiken om aankoopbeslissingen te informeren. Winkels die voor het een of het ander zijn gebouwd, moeten opnieuw worden ontworpen om relevant te blijven en ervaringen te bieden die aansluiten bij de veranderende behoeften en wensen van de consument.
Dit is slechts een van de trends die we zijn, in dit artikelen bespreken we nog enkele belangrijke ontwikkelingen en voorspellingen om te anticiperen op de toekomst van de detailhandel.
Table of Contents
Next level personalisatie
Fysieke winkels zullen worden voorzien van interactieve technologie, die niveaus van personalisatie mogelijk maken die de grens tussen digitaal en fysiek winkelen doen vervagen. E-commerce zal geïntegreerd worden in elk facet van het online leven van consumenten – van Netflix tot video games, virtuele werelden en sociale media.
Geavanceerde analyses, gebaseerd op historische en realtime gegevens over het winkelgedrag, stellen het winkelpersoneel in staat om relevante informatie te krijgen over elke persoon die de winkel binnenkomt. Als de koper een loyale klant is, zullen detailhandelaren inzicht hebben in eerdere aankopen, smaak en voorkeuren. Ze kunnen samengestelde ondersteuning bieden op basis van de behoeften van nieuwe en bestaande klanten.
Minder verspilling
Vooruitgang in kunstmatige intelligentie (AI) stelt merken in staat om de vraag van de consument met precisie te voorspellen en de efficiëntie van de toeleveringsketen te verbeteren, waardoor overproductie en verspilling worden vermindert.
Instant shopping
Winkelen zal veel meer verweven worden in ons dagelijks leven in plaats van aan specifieke tijdstippen (fysiek winkelen) en even shoppen tussendoor (online winkelen). De kloof tussen inspiratie en aankoop zal minder worden.
Tijdens het kijken van films en series krijg je de mogelijkheid om de outfits van personages direct te bestellen. Ook bij video games zal de nadruk meer liggen op fashion die tijdens games gekocht kan worden.
Buitenreclame (bijv. billboards) zullen worden vervangen door touchscreens en interactieve advertenties. Elke voorbijganger kan uitgelichte items pauzeren, erop tikken en kopen, terwijl mobiele portemonnees zijn uitgerust om direct verzendinformatie in te voeren en betalingen uit te voeren.
Digitale mode zal mainstream worden
De luxesector was de eerste die NFT’s omarmde, naar verwachting zullen mode NFT’s gemeengoed worden, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor ontwerpers om experimentele lijnen te creëren en alternatieve inkomstenstromen te produceren.