Detailhandelsverkopen: van offline naar online

Detailhandelsverkopen- van offline naar online

Online detailhandel, beter bekend als e-commerce is de snelst groeiende markt in de detailhandel.

Niet alleen dat, maar terwijl de detailhandelsverkopen in fysieke winkels de afgelopen jaren zijn gedaald, is de online detailhandel enorm gegroeid, inclusief de advertentie uitgaven in de detailhandel.

De kans is groot dat consumenten offline winkelen nooit helemaal zullen opgeven, maar het merendeel van de aankopen zal waarschijnlijk wel online gedaan worden.

Dit vereist een aangepaste retail marketingstrategie om nieuwe klanten aan te trekken en hen te overtuigen om in de winkel te winkelen of online een bestelling te plaatsen. Een krachtige strategie zal je helpen om jouw detailhandel te onderscheiden van je concurrenten.

In dit artikel gaan we dieper in op het creëren van een marketingstrategie gericht voor de detailhandel.

Definieer je doelgroep

Definieer je doelgroep, bepaal ook of deze hetzelfde is voor je offline vs. online winkel. Hoe specifieker je hierin bent hoe makkelijker het is om een een strategie te creëren. Begin met zaken als leeftijd, inkomen, locatie, burgerlijke staat, hobbies, wensen, behoeften en problemen die kenmerkend zijn voor je doelgroep.

Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker je je producten in de markt kunt zetten.

Een eenvoudige manier om je doelgroep te definiëren is door het verzamelen van gegevens over je huidige klanten. Dit kan je doen door te kijken naar je klantenbestand maar ook naar je volgers op social media en gegevens die beschikbaar zijn in bijvoorbeeld Google Analytics.

Klantonderzoek

De volgende stap is kwalitatief klantonderzoek. Ga in gesprek met de klanten in je winkel, vraag ze het hemd van het lijf. Op basis van wat je te weten komt, kun je bepalen wat je positie is in de markt en of deze overeenkomt met de positie die je wilt innemen. Welk segment van de markt trekt je op dit moment aan en is dat ook het segment wat je zou willen aantrekken? Creëer op basis van alles wat je hebt geleerd of je (potentiële) klanten middels kwantitatief- en kwalitatief onderzoek een duidelijk visie en komt met een waardepropositie die de belofte die je aan je klanten doet, versterkt.

Creëer een omnichannel ervaring

Wanneer je een fysieke winkel en een online winkel runt, is het essentieel om de branding, de berichtgeving en de visuele ervaring op elkaar af te stemmen. Alles om de consument een uniforme ervaring te bieden.

Tegelijkertijd wil je technologie gebruiken om gegevens over je klanten te verzamelen en deze te gebruiken om toekomstige winkelervaringen voor hen te personaliseren.