Digitale billboard reclameborden en andere reclamemedia voor buitenshuis zijn overal: we zien ze langs drukke snelwegen, in de bebouwde kom en zelfs in ondergrondse metrotunnels.
Wat we echter niet direct zien, is de impact die deze digitale billboards hebben op ons gedrag.
De waarheid is dat advertenties op digitale billboards een van de meest effectieve methoden zijn om marketing boodschappen uit te dragen.
Table of Contents
Digitaal reclamebord
Digitale billboards, ook wel LED-reclameborden zijn onmogelijk te missen, en de mogelijkheid om meer dan één advertentie weer te geven is een enorm voordeel ten opzichte van traditionele billboards. En met de ontwikkeling van nieuwe slimme billboard technologieën zullen adverteerders meer mogelijkheden hebben dan ooit tevoren.
Van traditioneel naar digitaal
Dit is de reden waarom veel exploitanten van billboards in het hele land eraan werken om volledig digitaal te gaan. Hier zijn natuurlijk kosten aan verbonden, kleinere exploitanten beschikken niet altijd over de middelen om over te gaan op digitale billboard reclames. Ook zijn digitale reclameborden op sommige locaties verboden om een bepaalde rust in het straatbeeld te behouden.
Heeft buitenreclame impact?
Of we het nu willen toegeven of niet, advertenties hebben een invloedrijke impact op ons allemaal, met name buitenreclame, ook wel out of home advertising (OOH).
Op het moment dat je onderweg bent van A naar B wordt je gedurende de gehele reis blootgesteld aan grote hoeveelheden buitenreclame. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat het merendeel van de reizigers zelfs een deel van de tijd billboard reclame bewust registreert. Ook zijn er meerdere onderzoek die hebben aangetoond dat het zien van een reclame uiting direct heeft geleid tot het bezoeken van een horecazaak of winkel.
Digitale reclameborden versus traditionele reclameborden
Zoals de bovenstaande gegevens laten zien, zijn billboards een buitengewoon effectief apparaat om marketing content aan forenzen te leveren.
- Digitale reclameborden bieden voordelen ten opzichte van traditionele reclameborden. In een later artikel zullen wij dieper ingaan op slimme billboard technologieën.
In plaats van simpelweg één statische advertentie te laten zien, kan je meerdere advertenties op het scherm tonen. - Traditionele reclameborden hebben het nadeel dat zij gevoeliger zijn voor blootstelling aan de natuurelement, wat slijtage veroorzaakt en vaak ernstige verkleuring. Deze verslechtering van de advertentie kan een negatieve invloed hebben op de uitstraling van het merk op deze billboards, wat betekent dat het billboard regelmatig moet worden vervangen om de advertentie er ongerept uit te laten zien, wat de advertentie-inkomsten doet verhogen.
- Digitale reclameborden zijn vanaf een grotere afstanden te zien dan traditionele reclameborden.
- Mogelijkheden om slimme billboard-technologieën in te zetten.