Uit onderzoek blijkt dat consumenten bereid zijn extra te betalen voor een product of dienst als zij hiervoor een ervaring terug krijgen of als het merk hun waarden weerspiegelt. Ze kopen deze producten om verschillende redenen, waaronder prestige, betrouwbaarheid en gemak.
Een sterk merk levert geld op, het kan interessant zijn om een content marketing bureau in de arm te nemen die je helpt bij het bouwen van je merk.
Table of Contents
De kracht van merkwaarde
De kracht van merkwaarde zie je overal. Loop eens een rondje in de Apple Store en bekijk de prijzen van de producten. Prijzen die niet alleen bedoeld zijn om de productiekosten te dekken, ze zijn Apple’s manier om het (premium) brand te versterken, iets waar consumenten graag extra voor betalen.
Apple en Chanel
Apple is slechts een van de vele bedrijven waar je met name betaalt voor het merk. Ook bij veel prestigieuze modemerken betaal je voor het merk, niet voor de productiekosten. Denk aan Gucci, Louis Vuitton of Chanel.
Elk merk met prijzen die aanzienlijk hoger zijn dan de prijzen van de concurrentie, maar toch klanten hebben, hebben deze klanten waarschijnlijk door hun merkwaarde.
Merkwaarde gaat over veel meer dan consumenten overtuigen om een premium prijs te betalen voor hun producten en diensten. Voor de merken zelf is merkwaarde een maatstaf voor de kracht van hun merk.
Maar merkwaarde gaat niet alleen over de merken zelf. Winkeliers vertrouwen op merkwaarde om bezoekers naar hun winkels te trekken. Neem de Bijenkorf, terwijl het ene na het andere warenhuis omviel bleef je Bijenkorf bestaan, met name omdat zij zich hebben gepositioneerd als luxe warenhuis.
Winkels en warenhuizen zijn veel meer bereid om te werken met sterke merken en om te gaan met de voorwaarden die door die merken worden gesteld, omdat ze essentieel zijn. Ze trekken klanten aan.
Merkwaarde opbouwen
Geen enkel bedrijf is begonnen als sterk merk. Ieder merk heeft dit van de grond op moeten bouwen. En hoewel er geen universele formule is om merkwaarde te kwantificeren, bestaat er een model waarmee een merk kan bouwen aan de merkwaarde.
Misschien heb je er al eens van gehoord, maar we hebben het hier over het Customer Based Brand Equity Model van Keller. Het model gaat uit van verschillende fases van merkontwikkeling zoals hieronder beschreven.
Merk identiteit
Het begint allemaal bij merk identiteit: wie ben je? Ieder sterk merk heeft een unieke en duidelijk identiteit en durft hiervoor uit te komen. Laat mensen weten wie je bent, waar je in gelooft en wat mensen van je kunnen verwachten.
Merk betekenis
Hier gaat het over de vraag: wat ben je? Wat beteken jij voor de klant? Doe je wat je beloofd?
Merk respons
Hier gaat het over de perceptie van consumenten over je merk, we hebben het hier over het oordeel en de gevoelens van consumenten tegenover je merk. Je wilt er vanzelfsprekend voor zorgen dat beide positief zijn.
Merk relaties
Geen enkel merk kan overleven zonder tweerichtingscommunicatie. Dat is waar relaties in het spel komen, in het bijzonder hoe mensen zich identificeren in relatie tot je merk.
Kortom, het bouwen van een sterk merk is een langzaam en moeizaam proces, waarbij je één relatie tegelijk opbouwt. Maar de voordelen van merkwaarde zijn enorm.