Eerst optimaliseren, dan non spot adverteren

optimaliseren adverteren

Je hebt een conversie. Top! Dat betekent dat je helemaal klaar bent en je kunt concentreren op het werven van nieuwe klanten, toch? Fout. Optimalisatie van de digitale ervaring stopt niet wanneer een website bezoeker is geconverteerd. Een conversie is pas het begin, of zou dat moeten zijn.

Zorg dat je de basis op orde hebt voor je grote bedragen gaat besteden aan non spot advertising, online marketing, radio of buitenreclame.

Besteed aandacht aan optimalisatie

Zodra er met enige regelmatig conversies worden gegenereerd, kan het optimaliseren beginnen. Het optimaliseren van je website, maar ook van je targeting. Je kunt conversies gebruiken om erachter te komen hoe je bedrijf en services of producten resoneren met je doelgroep.

Optimalisatie van de digitale ervaring betekent een lange weg afleggen, je website en marketing in de loop van de tijd continu verbeteren, niet eenmalig. Je kunt voordelen op korte termijn ervaren, maar echt groeien ga je waarschijnlijk pas na herhaald testen.

Conversieratio optimalisatie

Conversieratio optimalisatie is het aanpassen van de gebruikerservaring op je website en het meten van hun impact op je conversies. Als veranderingen je conversieratio verbeteren, is dat een overwinning.

Vaak is het een kwestie van de zogenaamde customer journey op je site aan te passen om de weg naar een conversie te vereenvoudigen. Voor online verkopen kan het verkorten van de stappen tussen het landen op een pagina en het afrekenen een enorme invloed hebben op het conversieratio. Ook het verminderen van het aantal verplichte velden op een formulier kan het aantal conversies op je site verhogen.

Meer informatie over klanten

Conversiegegevens kunnen een goudmijn aan informatie zijn voor jouw bedrijf. Je kunt die klanten gebruiken om marketing personages te creëren om je doelgroep beter te begrijpen. Je kunt voor meer informatie bijvoorbeeld contact opnemen met klanten die hebben geconverteerd.

Vraag klanten wat hen ertoe heeft aangezet om te converteren, waarom ze jouw bedrijf hebben verkozen boven een concurrent en waarom ze opnieuw zouden converteren. Hoe meer informatie je van een geconverteerde klant kunt krijgen, hoe makkelijker het wordt om nieuwe klanten over te halen om je product te kopen.

Gebruik conversies als startpunt

Veel bedrijven beschouwen een conversie als eindpunt, maar in werkelijkheid is dit slechts het beginpunt van de reis. Over het algemeen is het moeilijker om nieuwe klanten te werven dan om huidige klanten te behouden. Focus je daarom altijd op het behouden van bestaande klanten, zorgt dat dit proces op orde is, dat de life time value zo hoog mogelijk is. Wanneer je dan grote bedragen gaat besteden aan marketing weet je dat het meer oplevert. Simpelweg omdat klanten ten eerste converteren, en ten tweede herhaalaankopen doen.