Al bijna 20 jaar (sinds 2002) is onze oprichter actief in medialand en met de creatie cq. inkoop van tv-reclame in het bijzonder. Ging dat de eerste jaren vooral op gevoel, zeker tegenwoordig kunnen we tv-reclame pre-testen tegen zeer geringe kosten. Daarom delen we graag onze 5 belangrijkste learnings voor effectieve tv reclames in 2021. Op de pagina tv reclame kosten geven we je trouwens een indruk wat het adverteren op de Nederlandse televisie nou eigenlijk kost.
Table of Contents
1. Positieve emoties of humor in tv-commercials
Wanneer je een band wilt creëren met je publiek kun je het beste een beroep doen op emoties. Waarom? Simpel, wanneer jouw tv-commercial een positief gevoel weet op te roepen door humor, kan dit door de kijker worden gekoppeld aan jouw merk. Dat zorgt weer voor een betere merkwaardering en herinnering, aangezien de opvalwaarde hoger zal zijn.
2. Beperk het aantal boodschappen tot één
Veel bedrijven hebben ontzettend veel te vertellen. Maar dat is lastig, aangezien jouw tv-commercial niet de enige commercial in het reclameblok zal zijn. Daarom kun je je beter beperken tot één hoofdboodschap of aanbieding, en die flink aanjagen. Bedenk dus welke boodschap de traffic kan genereren, waardoor andere producten of diensten meeprofiteren.
3. Wees zeker niet zuinig met je logo en huiskleur
Waarschijnlijk heb je meteen een idee bij de huisstijl van Coolblue of Media Markt. Zeker Media Markt deed het in eenvoud best goed: rood, zwart en het logo was in iedere commercial prominent in beeld. Zeker wanneer je core-business ‘actievoeren’ is een zeer verstandige keuze. Zorg dus dat deze zo goed en logisch mogelijk in je tv commercial te zien zijn, zeker aan het begin en aan het einde van je reclamespot.
4. In een serie gemaakte tv-reclames zijn beter
Het is niet toevallig dat bekende supermarkten zoals de Albert Heijn en Jumbo het liefst werken met tv-reclames die in een serie te zien zijn. Waarom? Omdat tv-reclame in een serie vaak zorgt voor een hogere merkterugkoppeling ten opzichte van tv-commercials die niet als een serie te zien zijn. Het werkt simpelweg beter.
5. Vrouwelijke voice-over geeft vaak meer succes
Uit onderzoek van ons in-house stemmen bureau blijkt dat tv-reclame met een vrouwenstem een vaak een hogere waardering krijgt en tevens zorgen voor een betere merkterugkoppeling en meer interesse in het merk/product, ten opzichte van een mannenstem. Zeker wanneer de doelgroep vrouwen is. Opvallend is verder dat het voor mannen niet veel uitmaakt of er een mannelijke of vrouwelijke voice-over wordt gebruikt.
Succesvolle TV of radioreclame van One Media
Uiteraard komt er bij het maken van tv of radioreclame veel meer kijken dan de bovenstaande 5 tips. Toch vinden we het belangrijk om ze met je te delen, zodat je alvast over deze (belangrijke) insights kunt nadenken in relatie tot jouw dienst of product. Vervolgens maken onze tv-consultants graag de vertaalslag naar een succesvolle tv-campagne. We horen graag van je!