Het is Elon Musk dan toch gelukt. Twitter reageerde in eerste instantie vrij afhoudend op het bericht dat Musk interesse had in Twitter. Toch is het tot een deal gekomen, Musk heeft het social media platform – wat dagelijks door 200 miljoen mensen wordt gebruikt – gekocht voor 44 miljard dollar, zo’n 41 miljard euro.
Twitter is een van de meest invloedrijke social media platformen ter wereld. Dat hebben we allemaal kunnen zien tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen waarbij voormalig president Donald Trump ijverig campagne voerde via het platform tot hij verbannen werd.
Table of Contents
Waarom heeft Musk Twitter gekocht?
In een verklaring geeft Musk het volgende aan: “Vrijheid van meningsuiting is de basis van een functionerende democratie, en Twitter is het digitale stadsplein waar wordt gedebatteerd over zaken die van vitaal belang zijn voor de toekomst van de mensheid”.
“Ik wil Twitter beter dan ooit maken door het product te verbeteren met nieuwe functies, de algoritmen open source te maken om het vertrouwen te vergroten, de spambots te verslaan en alle mensen te authenticeren.”
Van beursgenoteerd naar privébedrijf
Het beursgenoteerde bedrijf wordt nu een privébedrijf dat eigendom is van Musk, die onderhandelde over een aankoopprijs van $54,20 per aandeel, aldus Twitter.
Mogelijke veranderingen Twitter
Musk heeft aangegeven een aantal prioriteiten te hebben, namelijk:
Open source
Ook heeft Musk aangegeven de software die bepaalt wat mensen zien en hoe wijdverbreid inhoud op Twitter wordt verspreid op GitHub zal worden gedeeld.
Meer vrijheid wat betreft content
Daarnaast geeft Musk aan versoepelingen te willen doorvoeren, hij ziet zichzelf als een absolute voorstander van de vrijheid van meningsuiting. Hij heeft zelfs betoogd dat sociale netwerken geen opmerkingen mogen verwijderen die aanstootgevend zijn, mits ze legaal zijn. Experts geven aan zich zorgen te maken, op dit moment heeft Twitter namelijk restricties met als doel om verkeerde informatie over politieke gebeurtenissen, gezondheid etcetera in de ban te doen.
Bestrijden van bots
Het bestrijden van de verspreiding van bots op Twitter – nepaccounts die zijn geprogrammeerd om te reageren op tweets over bepaalde onderwerpen – is een andere verandering waar Musk de voorkeur aan geeft.
Abonnementsmodel
Op dit moment komt het merendeel van de inkomsten van Twitter uit advertenties. In tegenstelling tot andere social media platforms heeft Twitter echter moeite met het aantrekken van adverteerders.
Musk heeft het eerder gehad over een abonnementsmodel. Twitter heeft vorig jaar een premium model geintroduceerd waarbij je voor $2,99 per maand toegang krijgt tot extra functies. Musk geeft echter aan dit te duur te vinden. Ook zouden mensen die betalen wat hem betreft geen advertenties moeten zien, een vergelijkbaar model als Spotify.