EW Magazine (Elsevier Weekblad) naar Roularta

ERW Elsevier Weekblad Roularta

Uitgever Roularta neemt bladenuitgever New Skool Media over. Daarmee komen onder meer de titels EW Magazine, Delicious, Moto73, Truckstar en Beleggers Belangen in Belgische handen. Met wat van partij krijgen adverteerders die adverteren Elsevier Weekblad in hun mediaplan hebben staan te maken? In ieder geval een financieel solide partij mét ambities.

New Skool Media

New Skool Media is één van de vier grotere Nederlandse bladenuitgevers, dat wist te groeien door steeds titels over te nemen van andere uitgevers. Zo nam New Skool Media vorig jaar nog bladen over van Sanoma, Hearst en WPG. Belgische uitgevers hebben al enkele jaren de focus op Nederland; bijna alle grote kranten zijn in Belgische handen.

Wie is Roularta?

Roularta is met 1475 FTE’s een grote Belgische uitgever die zowel in familiehanden is, als over een beursnotering beschikt. In eigen land heeft men bekende titels zoals Knack, L’Echo en De Tijd. Net als New Skool Media nam Roularta titels van Sanoma over: de Belgische titels van Libelle en Flair.

https://www.youtube.com/watch?v=y3YZ4aDmAqg

New Skool Media: 45 miljoen euro omzet

Roularta zegt met de overname van New Skool Media haar marktpositie in Nederland verder te willen versterken. Dat gaat in omzet zeker lukken: New Skool Media haalde in 2021 een omzet van 45 miljoen euro en een winst van 6 miljoen euro. Niet slecht in een krimpende bladenmarkt.

Knack gebaseerd op Elsevier Weekblad

Net als New Skool Media heeft Roulate veel special interest bladen in haar portefeuille. Haar bekendste titel Knack is zelfs deels gebaseerd op Elsevier Weekblad. Ze hebben dus ruime ervaring met de commerciële mogelijkheden van doelgroepbladen.

Tevreden aandeelhouders

New Skool Media aandeelhouders Willig en Koghee zeggen met meerdere partijen te hebben gesproken, maar uiteindelijk blij te zijn dat hun bladen naar Roularta gaan, omdat het een professionele en ervaren uitgeverij is die de titels ook verder kan ontwikkelen.

90 miljoen euro in kas

Het ligt voor de hand dat Nederlandse mediabureaus én exploitanten vaker van Roularta gaan horen. De overnamehonger is waarschijnlijk nog niet gestild en men heeft bijna 90 miljoen euro in kas. Vanzelfsprekend kan de overname van New Skool Media uit eigen middelen worden betaald.