Facebook Shops: wat is het & hoe zet je het in?

facebook shops

Wat is Facebook Shops?

Facebook Shops zijn bij uitstek geschikt voor kleine ondernemers of influencers op sociale media platforms die gebruikmaken van affiliate marketing en die nog geen daadwerkelijke webwinkel online hebben. Bijvoorbeeld om te testen of hun producten populair zijn bijvoorbeeld. Daarnaast is een Facebook Shop geschikt voor pagina's (zowel Facebook als Instagram) met een veel actieve volgers en een winkel functionaliteit willen toevoegen. 

Waarom zijn Facebook Shops geïntroduceerd?

Toen het coronavirus versnelde, versnelde wereldwijd ook de transitie naar online. Veel mkb’ers hadden het maar lastig, stenen winkels werden noodgedwongen gesloten en ondernemers zochten naar informatie hoe men een webwinkel kon starten. Facebook sprong hier slim op in door Facebook Shops te lanceren op zowel Facebook zelf als Instagram.

Of dit product al in het productschema stond ter lancering is lastig te zeggen, maar gezien de snelle lancering zou het ons niks verbazen in ieder geval. Facebook zelf zegt over de lancering van Facebook Shops: “Our goal is to make shopping seamless and empower anyone from a small business owner to a global brand to use our apps to connect with customers.”

Facebook wil ondernemers gaan helpen online

Facebook bewees al eerder dat ze actie gingen ondernemen om ondernemers bij te staan. Nu valt er te discussiëren of men dit doet om er zelf beter van te worden of omdat ze daadwerkelijk geven om de ondernemers, want het blijft nu eenmaal een beursgenoteerde onderneming. Wat dat betreft doet Facebook wel echt iets meer dan LinkedIn voor ondernemers in het MKB / small business segment.

Facebook hielp het MKB al eerder met:

  • Meer aandacht voor extra posts van lokale bedrijven
  • Het mogelijk maken van persoonlijke inzamelacties
  • Uitgeven van Instagram Gift Cards
  • Steun het MKB via Instagram stickers
  • Speciale Covid-19 tags voor bedrijfspagina's
  • Online hulpmiddelen om ondernemers online te laten verkopen (Business Resource Hub)

wat is facebook shops betekenis

Voor wie zijn Facebook shops ook handig?

Facebook Shops wordt als nieuwe dienst geïntegreerd in Facebook en Instagram. Kleinere lokale winkels kunnen een Facebook store dan ook gratis inzetten om hun producten binnen de social media omgeving van zowel Facebook als Instagram te verkopen.

Influencers op Instagram

Facebook werkt hiervoor samen met grote spelers op e-commerce gebied, denk aan WooCommerce, Shopify, Bigcommerce en ChannelAdvisor. Bedrijven met naam en faam op dit gebied dus. Facebook Shops is vooral erg handig voor mkb-ondernemers en niet te vergeten influencers op Instagram (of hun influencer marketing agency) voor affiliate marketing.

Populaire Facebook pagina's

Facebook Shops is ook erg geschikt voor pagina’s binnen Facebook of Instagram met veel volgers. Op deze wijze heb je bij de start van je productverkoop al een enorme fanbase aan wie je je producten kunt tonen.

Wel belangrijk om te weten dat Facebook Shops nu nog gratis is, maar dat je alleen nog producten kunt aanbieden via Stories of advertenties. Dus hoe je organisch bereik Facebook of Instagram kunt inzetten is nu (augustus 2020) nog niet helemaal bekend. 

Wat is nu de grote vernieuwing van Facebook?

Je zou kunnen denken dat deze webshop services eigenlijk min of meer al bij Facebook bestonden, denk aan de volgende diensten:

  • Facebook Marketplace: een soort Marktplaats binnen Facebook
  • Facebook Product Tagging: producten uit je eigen webshop taggen en te verkopen

Ondernemers kunnen nu met een FB shop producten onder de aandacht brengen en promoten via Stories of in de bekende advertenties. Wat de grote vernieuwing is, is dat als je klikt op een product, de aankoop vanuit Facebook of Instagram meteen zelf kunt doen. Dit hoeft niet meer via een externe webshop via je eigen WordPress site met een Shopify plugin, bijvoorbeeld. Met Facebook Shops is Product Tagging dus straks een methode uit het verleden wellicht.

influencer instagram shops

Belangrijke Facebook Shops weetjes

  • Facebook Pay zal de standaard checkout-optie worden
  • Het wordt mogelijk om je in te schrijven voor nieuwsbrieven van de verkoper
  • De Instagram Shop kan slechts met één klik worden bereikt via Instagram Explorer
  • Live Shopping Features, hierdoor is het mogelijk tijdens live-video’s producten aan te schaffen
  • Facebook komt met waarschijnlijk een Loyalty Program dat gaat werken als een soort Airmiles

Waarom is Facebook Shops goedkoop voor kleine bedrijven?

Als je als kleine winkelier nog geen webshop hebt, en je hebt geen geld om een echt goede WordPress webshop te laten ontwikkelen, dan is Facebook Shops is goedkoop alternatief omdat:

  • Je krijgt een gratis design voor je webshop
  • Je hebt geen kosten voor de bouw van je webshop
  • Je betaalt niet voor de webhosting van je webshop

Conclusie: een Facebook Shop is een webwinkel voor het MKB

In die zin is een Facebook Shop goedkoop dus. Wel is er één groot nadeel: je zit gevangen in de walled garden van Facebook, en dus overgeleverd aan wat de grote blauwe reus ooit besluit te gaan doen met jouw FB shop. Je bent in die zin dus vrijheid kwijt, dit is waarom grote bedrijven altijd met eigen webshops en platforms werken. Maar de webwinkel van Facebook is zeker een manier om te proeven aan het online verkopen via Facebook of Instagram.