TV commercials kunnen uit je mediaplan, want social media heeft de toekomst! Maar is dat wel zo? Nee, ook volgens consumenten zelf. Want de TV lijkt dan wel een oud medium, de meeste marketeers weten dat vooral bereik tv-reclame telt bij het bereiken van grote aantallen Nederlanders in alle doelgroepen. En interessant genoeg zeggen consumenten liever te worden blootgesteld aan advertenties via de tv dan via social media. Nog opvallender is het feit dat consumenten een grotere voorkeur hebben voor reclame via folders.
Table of Contents
Onderzoek naar alle reclame voorkeuren
Dit alles kunnen we opmaken kun je opmaken uit het meest recente onderzoeksrapport Global Ad Trends: COVID-19 One Year On, dat is gedaan in opdracht van het World Advertising Research Centre. De bevindingen van dit instituut liggen daarmee in lijn met de resultaten uit de Monitor Consumentengedrag van onderzoeksbureau Validators en de Vrije Universiteit Amsterdam.
TV commercials blijven enorm populair
Wanneer de consument wordt gevraagd via welk medium het liefst reclame wordt ontvangen, geeft bijna de helft van alle consumenten de voorkeur aan het zien van een tv commercial. Social media reclame volgt vervolgens op grote afstand, met een voorkeur van slechts 17 procent. Interessant is ook dat de voorkeur voor televisie bijna gelijk is onder de verschillende leeftijdsgroepen. Wel zijn er bij social media logischerwijs enkele grote verschillen zichtbaar. Want bijna een derde van de jongeren heeft een voorkeur voor advertenties via social media, terwijl bij ouderen dit slechts bij 7 procent het geval is.
Reclamefolders blijven ‘hot’ in 2021
Wellicht nog opvallender dan de hoge voorkeur voor adverteren via televisie, is de nog sterke liefde voor reclame via folder verspreiding. Zo zegt zelfs zes op de tien Nederlanders dat zij het liefst reclame via folders ontvangen. Uiteraard zijn ook hier duidelijke verschillen in de diverse leeftijdscategorieën zichtbaar, want dit geldt voor 51 procent van de jongeren en voor 75 procent van de ouderen. Desalniettemin zal het voorkeursaandeel van jongeren toch veel marketeers verbazen.
Folders zijn een moment van ontspanning
Toch vormen reclamefolders het populairste medium voor advertising, als het aan de consument ligt. Mogelijkerwijs komt de grote voorkeur voor reclamefolders uit het feit dat consumenten zelf kunnen kiezen wanneer en hoe zij door een reclamefolder bladeren. Veel mensen bekijken bijvoorbeeld een folder wanneer ze op zoek zijn naar specifieke informatie of aanbiedingen. Daarom worden reclamefolders als reclametype maar in zeer beperkte mate als opdringerig ervaren.
Social media: minder kwaliteitsaandacht
Ook kwam uit het reclame-onderzoek naar voren dat social media reclame vaak als zeer opdringerig wordt beleefd, en daarvan ziet iedereen dagelijks voorbeelden in de praktijk. Ook vragen Nederlanders zichzelf af welke Facebook en Instagram advertenties betrouwbaar zijn. Dit laat meteen mooi het verschil in kwaliteitsaandacht zien tussen advertenties via folders en social media. Ook televisie geniet veel meer kwaliteitsaandacht in dan social media reclame. Toch zit er wel veel verschil in het sociale media bureau dat je kiest en de gekozen strategie.
TV-commercials zijn vermakelijk én informatief
Zo wordt tv-reclame in veel gevallen als vermakelijk of informatief omschreven. De reclamekwaliteit is een belangrijke drijfveer voor de return on investment (ROI) van adverteerdeers. Het is een kenmerk dat telkens sterk terugkomt bij zowel tv-reclames als reclamefolders. Uiteraard zijn social media ook een waardevol advertentiekanaal, zeker om de jongere generatie te (kunnen) bereiken. Desalniettemin blijft ons devies dat je als marketeer moet blijven waken om de klassiekere media te negeren.