Na jarenlang dromen is het eindelijk zover. De (online)winkel kan open, alles is geregeld:
- Producten
- Fysieke winkel
- Webwinkel
- Kassaysteem winkel
Het blijft echter stil, tijd om je winkel te promoten via sociale media.
Maak gebruik van sociale media
Als kledingmerk of kledingwinkel is het gebruik van sociale media essentieel. Het is simpelweg de makkelijkste, snelste en goedkoopste manier om naamsbekendheid te genereren voor je on- en offline winkel.
Vertel je verhaal via sociale media, breng je bedrijf onder de aandacht van potentiële klanten en laat zien wanneer je potentiële klant jouw kleding nodig heeft.
Overweeg een eigen hashtag te lanceren en gebruik deze consequent. Stimuleer klanten deze hashtag ook te gebruiken. En deel kortingscodes en vouchers.
Natuurlijk zijn er talloze sociale media platforms en heb jij al startende ondernemer niet de tijd en het geld om op alle platforms actief te zijn. Wij adviseren om er in eerste instantie maximaal 2 te kiezen en je hierop te focussen. Bedenk waar je kracht ligt en pas het sociale media platform hier op aan.
- Instagram is perfect om je kleding te laten zien door middel van afbeeldingen, video’s en stories. Ook is het mogelijk een shopping optie toevoegen
- Twitter wordt door veel merken gebruikt om met klanten te communiceren, te checken wat er over je merk wordt gezegd maar ook om op trending topics in te spelen.
- Facebook is nog altijd een van de meeste populaire social media platforms. Veel modezaken zetten Facebook vanwege de uitgebreide targeting mogelijkheden. D.m.v. kan je met een beperkt budget toch mooie resultaten behalen.
- Snapchat is leuk om de klant mee te nemen achter de schermen of in een korte video een aanbieding te vertellen.
- Begin direct met het opbouwen van een e-maillijst. Geef zowel online als offline klanten een korting wanneer zij zich aanmelden voor je e-mailnieuwsbrief. Het versturen van e-mails is met name voor modemerken ontzettend lucratief. Als je het goed doet kan e-mail een enorme boost aan je sales geven.
- Vergeet ook Pinterest niet, Pinterest wordt veel gebruikt voor interieur moodboards, maar ook voor fashion. Het is een geweldige plek om je producten te plaatsen, het liefst gedragen door een model.