Geen korting voor Talpa (538, Sky) en DPG (Qmusic)

korting fm talpa dpg media

Vorige week werd door de Tweede Kamer een motie van ChristenUnie en CDA aangenomen waarin werd gevraagd om tot ‘proportionele tarieven’ te komen voor de uitzendlicenties van Talpa Network (Radio 538, SkyRadio en Radio 10) en de Belgische uitgever DPG Media, in Nederland de eigenaar en verkoper van Qmusic reclame. Demissionair VVD-minister Blok weigert de motie echter uit te voeren. VVD, D66 en Volt stemden tegen de motie.

Blok, demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat schrijft aan de Tweede Kamer dat hij de regeling zeer binnenkort publiceert in de Staatscourant. Daarmee wordt de aanvraagregeling en bijbehorende tarieven voor de landelijke commerciële radiovergunningen definitief.

Belangen radiozenders afgewogen

Blok schrijft dat de verlengingsprijzen (die naar de mening van Talpa en DPG Media te hoog zijn) zijn gebaseerd op een vastgesteld rapport van (economisch) onderzoeksbureau SEO. Hierin is volgens de minister op zorgvuldige wijze en in overeenstemming met de eisen uit de telecommunicatiewet de verlengingsprijzen berekend. Ook schrijft de minister dat het proces juist is uitgevoerd doordat de marktpartijen zijn geconsulteerd en de belangen van de radiozenders hierbij afgewogen zijn.

Juridisch afbreukrisico

Demissionair minister Blok: “Het vaststellen van een andere (willekeurige) verlengingsprijs die afwijkt van hetgeen nu is berekend, kan leiden tot een juridisch afbreukrisico, zeker als dan geen sprake is van een marktconforme vergoeding. Daarnaast ontbreekt ook in praktische zin de tijd om de berekening van de verlengingsprijzen opnieuw uit te laten voeren door een andere (onafhankelijke) adviseur.”

‘Tot 60 miljoen minder radioreclame'

Talpa-bestuurder Paul Römer noemde eerder de hoge prijzen voor de verlening van haar licenties een bizarre manier van denken. Ook wees hij erop dat de hele economie is gesteund en de radiosector die steun nodig heeft. Daarbij wijst hij erop dat er in 2020 circa 50 tot 60 miljoen euro minder aan radioreclame is besteed en partijen hierom hebben gereorganiseerd.

BNR, Sublime, 100%NL en Slam betalen niets

Dat de radiozenders van FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio), Sublime (NRC Media), 100%NL en Slam FM (RadioCorp) zich niet in de discussie mengen heeft te maken met het feit dat dit geclausuleerde radiozenders zijn (met een door de overheid opgelegd programmaformat) waardoor zij niet voor hun FM-frequenties hoeven te betalen, zoals Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Qmusic dat wel moeten.

Als Blok (die waarschijnlijk niet terugkeert in een nieuw kabinet) het tempo erin houdt, zijn de verlengingsbesluiten voor het aantreden van het nieuwe kabinet gepubliceerd.