Als je Google Analytics gebruikt om de prestaties van je website te meten dan heb je vast wel eens gehoord dat Google de overstap maakt naar Google Analytics 4 (GA4). Wellicht vraag je je af wat deze overstap inhoudt en waarom je deze overstap zou moeten maken.
In dit artikel vertellen we je er meer over.
Ben jij op zoek naar een agency die je bij diverse online activiteiten kan ondersteunen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Table of Contents
Wat is Google Analytics 4 (GA4)?
GA4 is de nieuwe versie van het analyse platform van Google. Net als de vorige versie is het doel van GA4 om gedetailleerd inzicht te geven in hoe bezoekers omgaan met websites. GA4 heeft allerlei nieuwe rapportage functies, waaronder de mogelijkheid om gegevens van een app en een website in hetzelfde account bij te houden.
Google noemt GA4 ook wel een “privacy-first” tracking platform. Verder kan Google dankzij geavanceerde machine learning modellen gebruikersgedrag invullen zonder afhankelijk te zijn van hits van elke pagina.
Het belangrijkste doel van GA4 is de focus op het website bezoekers traject vanaf het eerste bezoek aan een website tot het moment waarop ze klant worden. In tegenstelling tot de vorige versies van Analytics draait het bij GA4 helemaal om gebeurtenissen / acties.
Machine learning
Machine learning is een groot onderdeel van GA4.
Consumenten zijn steeds minder bereid om hun gegevens te dele. Ze schakelen cookies en gegevensverzameling uit wat het voor bedrijven lastig maakt om een volledig beeld van de klantreis te formuleren.
GA4 probeert hier op in te spelen door minder te vertrouwen op toestemming en meer op kunstmatige intelligentie en machine learning.
Redenen om nu over te stappen naar Google Analytics 4
De voornaamste reden om nu al over te stappen naar GA4 is om jezelf tijd te gunnen om vertrouwd te raken met GA4. De manier waarop de data getoond wordt is nogal verschillend.
Maak je de overstap nu dan kun je meer leren over GA4 en tegelijkertijd terugvallen op de bekende UA gegevens.
Als je zoals velen gewend bent aan op sessies gebaseerde gegevens, kan het even duren voordat je de gebeurtenissen in GA4 begrijpt. In plaats van op sessies gebaseerde gegevens, zijn analyses in GA4 gebaseerd op gebeurtenissen en parameters in die mate dat zelfs paginaweergaven tellen als een gebeurtenis.