Bij sommige merken voelt het alsof zij altijd hebben bestaan. Gucci is een van die merken, dit jaar wordt het merk 100 jaar. Het van oorsprong Italiaanse modebedrijf werd in 1921 opgericht door Guccio Gucci en is populairder dan ooit. Voor de generaties die nu leven bestaan er geen tijd voor Gucci. Waar het merk eerder vooral gedragen werd door een oudere doelgroep zien we dat een steeds bredere doelgroep dit designer merk draagt.
Table of Contents
Creatieve billboards
Niet alleen weet Gucci nieuwe doelgroepen aan te spreken, ook met billboards weten zij op creatieve manieren de aandacht te trekken. Ieder jaar komt het modehuis met een nieuwe serie muurschilderingen genaamd Gucci Art Walls, dit om de nieuwe collecties onder de aandacht te brengen. Ook Gucci realiseerde zich dat het steeds moeilijker is om op te vallen in het straatbeeld door middel van de standaard typen billboards.
Inmiddels heeft Gucci muurschilderingen over de hele wereld, van New York en Milaan tot Londen, Shanghai, Hong Kong en Mexico-Stad.
Virtuele sneakers & augmented reality
Niet alleen wat betreft buitenreclame weet Gucci zich te onderscheiden, zij zitten ook bovenop de laatste tech trends. In samenwerking met mode-tech bedrijf Wanna hebben zij een virtuele sneaker ontworpen. Ja, je leest het goed: een virtuele sneaker. De sneaker kost slechts tussen de 9 en 12 euro en kun jij dragen in games en op sociale media. Een kleine poll uitgevoerd door Vogue laat zien dat het merendeel van de lezers open staat voor het kopen van een virtuele sneaker.
Voor de lancering van de virtuele schoen werkte Gucci al samen met Wanna voor het digitaliseren van de sneaker catalogus waardoor je via augmented reality (AR) sneakers kan passen.
Doordat Gucci zowel wat betreft billboarding als digitale trends een voorloper is weten zij in tegenstelling tot veel andere high end modemerken de lastige Gen-Z aan te spreken. De jonge consument die nu waarschijnlijk nog een beperkt budget heeft maar wel de klant van de toekomst is.