Het laatste nieuws over buitenreclame in Den Haag

laatste nieuws buitenreclame den haag

Voordelen buitenreclame Den Haag

Reclame maken in Den Haag biedt diverse voordelen en unieke kansen voor adverteerders om een groot en divers publiek te bereiken. Met strategisch geplaatste advertenties op abri’s, mupi’s, billboards en al het andere dat buitenreclame te bieden heeft kunnen bedrijven op een makkelijke en budgetvriendelijke manier hun zichtbaarheid vergroten in deze dynamische stad. Buitenreclame biedt:

  • Grote zichtbaarheid: opvallend door formaat en locatie
  • 24/7 zichtbaar: dag en nacht
  • Relatief goedkoop: lage kosten per impressie (CPM)
  • Gerichte / strategische plaatsing mogelijk
  • Impact: groot formaat & creatieve visuele mogelijkheden
  • Draagt bij aan andere kanalen
  • Minder concurrentie: je concurreert niet meer honderden anderen op een sociale media feed

Meer abri’s in Den Haag

HTM heeft toestemming gekregen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om op 33 drukke haltes extra abri’s te plaatsen. Deze uitbreiding moet het wachten voor reizigers comfortabeler maken. Deze extra abri’s zijn waar mogelijk voorzien van de mogelijkheid om advertenties te tonen. Dit alles biedt nog meer kansen voor adverteerders.

Enkele van de extra abri’s zijn te vinden op de volgende haltes: Scholekstersingel, Leggelostraat en Revalidatiecentrum.

Fossiel reclameverbod ook in Den Haag van kracht

In Nederland hebben verschillende steden een fossiel reclameverbod ingesteld, wat betekent dat reclame voor fossiele brandstoffen (zoals vliegreizen, auto’s op benzine/diesel en energiebedrijven die fossiele energie promoten) wordt beperkt of verboden.

Zo ook Den Haag. Sinds 1 januari 2025 verbiedt de Haagse APV reclame voor fossiele brandstoffen, vliegreizen, grijze energiecontracten en conventionele auto’s. ANVR en TUI vinden dit onterecht en eisen herziening.

Dagvaarding naar gemeente Den Haag

De Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) en TUI stuurden een gezamenlijke dagvaarding naar de gemeente Den Haag om het fossiele-reclameverbod aan te vechten.

TUI uitte eerder al kritiek op het verbod met een opvallende actie: op een Haagse abri lieten ze een deel van een reclame weg, verwijzend naar het censurerende beleid. Daarnaast dienden ze een verzoek in bij de gemeente om het verbod in te trekken.

De rechter heeft echter direct bepaald dat Den Haag fossiele advertenties mag blijven verbieden.

Waarom verbieden steden verbod op fossiele reclame?

Den Haag, maar ook Amsterdam, Haarlem en Utrecht hebben stappen gezet om fossiele reclame te beperken. Hiermee willen de steden klimaatverandering tegengaan door minder promotie van vervuilende producten. Amsterdam was een van de eerste steden die dit doorvoerde, geïnspireerd door het verbod op tabaksreclame.

Ook Groningen, Leiden en Nijmegen overwegen een fossiel reclameverbod in te stellen.