Hoe kom je tot een social media strategie?

social media bureau brabant

Posten op sociale media is één ding. Het hebben van een strategie is iets heel anders. Voor dat laatste ben jij bij ons social media bureau aan het juiste adres.

In een reeks blog posts gaan we in op hoe je een strategie kunt creëren die past bij jouw bedrijf op social media.

Aan de slag met sociale media

Bepaal vóór je enthousiast aan de slag gaat eerst welke social media platforms bij je merk passen. Als je al actief bent op diverse platforms bepaal met welke platforms je door wilt gaan. De meeste bedrijven hebben maar beperkte resources, besteed tijd en geld zo efficiënt mogelijk.

Kies een of twee platforms waarvan je denkt dat ze belangrijk zullen zijn in je niche. Plus, doe onderzoek om te zien op welke platforms je doelgroep zich bevindt.

De beste manier om met sociale media aan de slag te gaan, is door consistent te blijven met een publicatieschema. Als je bij het starten maar één social media-account kunt bijhouden, maak dan maar één account aan.

Te veel accounts tegelijk maken en niet genoeg posten, verkleint je kansen om volgers te krijgen en opgemerkt te worden. Potentiële klanten willen misschien niet bij je kopen omdat je een leeg platform hebt. Wanneer bedrijven consistent berichten plaatsen, zullen klanten je eerder als betrouwbaar zien.

Een publicatieschema kan helpen om content te blijven maken en plaatsen. Potentiële volgers zullen geen zakelijke accounts volgen die zelden posten. In plaats daarvan willen ze interessante inhoud zien die bijdraagt ​​aan hun feeds op sociale media.

Probeer voor het beste resultaat ook te kijken naar de beste tijd om iets te plaatsen, er zijn online veel onderzoeken te vinden hierover.

Stel concrete doelen op

Elk bedrijf heeft verschillende strategieën voor sociale media, die gepaard gaan met verschillende doelen. Wanneer je je marketingstrategie voor sociale media plant, moet je je doel bepalen en de manier waarop je dit via sociale media wilt bereiken.

Een ding dat veel bedrijven via marketing nastreven, is om meer leads te genereren en hun omzet te vergroten. Hoe kun je doelen stellen om dit te bereiken via sociale media?

Een ander veelvoorkomend doel is om je naamsbekendheid te vergroten. Social media kan hierbij zeker helpen, mits je het op de juiste manier inzet.

Social media marketing kan ook helpen om het aantal bezoekers op je website te vergroten. Als je content voor je website heeft gemaakt, bijvoorbeeld een video dan kun je social media platforms gebruiken om er reclame voor te maken.

Je kunt sociale media ook gebruiken om je publiek te vergroten en meer volgers binnen te krijgen. Bij marketing op sociale media draait alles om het onder de aandacht brengen van je content bij je doelgroep en deze vervolgens te converteren. Een conversie kan een zachte conversie zijn, je wilt dat ze je volgen of abonneren op je nieuwsbrief. Maar ook een harde conversie, bijvoorbeeld een aankoop op je website.

Of je nu begint met sociale media of het al een tijdje doet, het stellen van doelen kan je helpen een duidelijk pad te krijgen voor wat je wilt bereiken. Vraag jezelf af wat je kunt verbeteren en zoek naar manieren waarop je dat kunt doen met sociale media.