E-mailmarketing heeft een grote invloed op de aankoopbeslissingen van klanten. Het is dan ook een essentieel onderdeel van vele marketingmixen. Het is echter niet zo dat het simpelweg uitsturen van e-mails voldoende is om resultaat te behalen, een e-mail marketingstrategie is van belang om de voordelen te behalen.
Hoe effectief is jouw email marketing? Haal je veel uit je e-mail marketinginspanningen of valt het tegen? Tijd om je inspanningen te evalueren?
Table of Contents
Onderwerpregel e-mail
E-mailmarketing begint met de onderwerpregel, zonder goede onderwerpregel is alles voor niets. De onderwerpregel bepaalt namelijk of iemand je e-mail wel of niet opent, het is de manier om iemand te verleiden om te klikken. De onderwerpregel kan er ook voor zorgen dat je email direct wordt verwijderd of gemarkeerd als spam. Zorg ervoor dat je onderwerpregel kort is (40 tekens of minder), triggert maar niet spammy overkomt.
Email inhoud
Lange alinea’s worden niet gelezen. Houd de alinea’s kort en bondig, houd er ook rekening mee dat de meeste mensen je email vanaf hun telefoon zullen lezen.
Zorg er ook voor dat je weet voor wie je schrijft. Wat willen ze of hebben ze nodig? Welk pijnpunt of probleem probeer je op te lossen? Houd bij het schrijven van content altijd de lezer in je achterhoofd.
Call-to-action
Zonder call-to-action (CTA) is de kans klein dat je lezers zullen doen wat jij graag wil dat ze doen. CTA’s zijn de manier om je lezers een specifieke richting geven die ze moeten volgen. Uiteindelijk heeft elke e-mailmarketing campagne een doel, zorg ervoor dat het duidelijk is wat je van de lezer verwacht en geeft ze een zetje in die richting.
Hierbij is een CTA-knop de meest eenvoudige manier om de aandacht te vestigen op de volgende stap. Je kunt actiegerichte woorden gebruiken zoals: krijg de korting, reserveer je plek, meer informatie, neem contact met ons op, alleen vandaag en nu winkelen. Zorg dat de knop direct in beeld is wanneer iemand je e-mail opent. Plaats de knop ook aan het einde van de mail en indien je mail wat aan de lange kant is wees dan niet bang om in het midden ook een knop te plaatsen. Niet iedereen is bij het openen al klaar om te klikken op je CTA button, maar wellicht later in de mail wel.
Wat is het beste tijdstip om te mailen?
Timing van e-mails is belangrijk omdat het een grote invloed kan hebben op je open rate. Er zijn allerlei onderzoeken naar de timing van emails, maar het is vooral zelf testen. Wel zijn er een aantal zaken waar je al vanaf het begin rekening mee kunt houden. Is je doelgroep B2B of B2C? Mail je B2B doelgroep liever doordeweeks, terwijl B2C de hele week door kan.
Maak gebruik van je email data
Data geeft je richting als het gaat om e-mailmarketing. Statistieken die je zeker moet bekijken:
- Open ratio
- Klik frequentie
- Afmeld percentage
- Conversieratio
Door deze inzichten te monitoren, zie je patronen in wat je lezers leuk en minder leuk vinden. Wat voor type onderwerpregels ervoor zorgt dat ze je email openen, welke items leiden tot klikken naar de website, welke onderwerpen leiden tot een hoger aantal afmeldingen etcetera. Vervolgens kun je deze informatie meenemen en je emails optimaliseren.
E-mailmarketing gaat over testen, testen, testen. Wij helpen merken hun e-mail marketing strategieën op te zetten, uit te werken en te optimaliseren. Kan jij wel wat hulp gebruiken? Stuur dan gerust een e-mail naar info@onemedia.nl a