De digitale transformatie van de media- en entertainment industrie versnelt exponentieel. Digitale disruptie verandert de manier waarop media worden gefinancierd, geproduceerd en geconsumeerd. Marketeers en media specialisten moeten meegaan in de digitale transformatie en bereid zijn te experimenteren als ze relevant willen blijven. Als je in staat bent je mindset te veranderen, is het potentieel om krachtige, consistente en betrouwbare inkomstenstromen voor bedrijven te creëren enorm.
Table of Contents
De huidige staat van digitale transformatie in media
Jaar na jaar nemen digitale inkomsten een steeds groter deel van de totale inkomsten van de industrie voor hun rekening.
Wereldwijde entertainment- en media vooruitzichten
Terwijl de traditionele bioscoop en TV aanzienlijk achteruit gingen door de pandemie, hebben bedrijven die de digitale transformatie hebben omarmd, het goed gedaan.
Video-on-demand en streaming diensten zoals Netflix en Amazon Prime zijn enorm gegroeid en deze groei zal doorzetten.
Online reclame hield stand tijdens de pandemie, zeker in vergelijking met print, dat zwaar werd getroffen. De toekomst van online adverteren ziet er ook veelbelovend uit, naar verwachting zal dit de komende jaren blijven groeien.
De kansen voor wereldwijde groei zijn een van de mogelijkheden die digitale transformatie de industrie geeft. Alleen China zal naar verwachting de komende vijf jaar de grootste omzetgroei op het gebied van entertainment en media toevoegen. Er wordt verwacht dat de absolute groei van het land in de entertainment- en media-industrie binnen enkele jaren groter zal zijn dan die van de VS.
Het is niet moeilijk om te zien hoe digitale transformatie zowel media in alle vormen verovert, maar het ook mogelijk maakt met grotere veerkracht en groeimogelijkheden. Alleen al in het afgelopen decennium zijn consumenten massaal naar online overgestapt.
Naar verwachting wordt blijft het aandeel marketing budget wat wordt besteed aan digitale advertenties groeien, ook zal er meer budget besteedt worden aan het verbeteren van websites en de algehele online aanwezigheid. Om de consument een rijke, responsieve en gepersonaliseerde ervaring te bieden.
Van advertentie economie naar abonnement economie
Historisch gezien wordt er geld verdiend aan media via betaalde advertenties, tv-commercials, paginagrote advertenties in tijdschriften, gesponsorde columns in kranten, radiocommercials – de lijst gaat maar door.
Mede dankzij de opkomst van de abonnement economie maakt de industrie langzaam de overgang van advertentie-inkomsten naar modellen voor consumenten inkomsten. Deze verschuiving in de industrie is nog jong, nog steeds in ontwikkeling.
Gebruikerservaring wordt steeds belangrijker
Databeheer en personalisatie worden steeds belangrijker. Waarbij optimalisatie op conversie niveau belangrijk is, maar ook optimalisatie op bewustwording niveau. Het vermogen om op het juiste moment via de juiste kanalen het juiste publiek binnen de markt aan te trekken, is een concurrentievoordeel, maar ook een grote uitdaging.
Het gaat niet langer om het optimaliseren van één ervaring, het gaat om het optimaliseren van miljoenen gepersonaliseerde ervaringen. Dat komt neer op:
- Je klanten kennen. Wat motiveert hen? Wat interesseert hen? Hoe consumeren ze media en entertainment graag
- Wendbaar en flexibel blijven. Hoe kunt je je website personaliseren? Op hoeveel andere manieren kun je de gehele ervaring personaliseren?
- Het creëren van boeiende, intuïtieve en deelbare media-ervaringen. Hoe kun je een balans vinden tussen de noodzaak om gepersonaliseerde ervaringen te bieden en massale aantrekkingskracht?
We kunnen een toekomst voorstellen waarin er miljoenen gepersonaliseerde gebruikerservaringen zijn op basis van miljoenen stukjes data, met algoritmen die stilletjes aan het werk zijn om mensen de media te geven die ze willen, hoe en wanneer ze die willen. Maar ook deze digitale transformatie staat nog enigszins in de kinderschoenen.