Arbeidsmarktcommunicatie is steeds belangrijker. Voor we dieper ingaan op de mogelijkheden om Instagram in te zetten voor je employer brand, laat ons je helpen met je arbeidsmarktcommunicatieplan. Een slimme investering die zich zeker zal terugbetalen.
Waarschijnlijk gebruik je Instagram om de highlights van je eigen leven te delen. Maar heb je er ooit aan gedacht om het te gebruiken als een wervings-, branding- of netwerktool?
Table of Contents
Welk social platform voor employer branding?
De keuze voor Instagram, LinkedIn, Facebook of een ander social media platform is afhankelijk van wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Probeer jij journalisten te bereiken? Dan is Twitter wellicht het juiste platform, terwijl Instagram mogelijk meer geschikt is voor de werving van horeca medewerkers. Niet voor iedere doelgroep is het exact duidelijk welk platform het beste past, daarom kan het slim zijn om eerst verschillende platforms met een kleiner budget te testen.
Ook het exacte doel van je employer branding strategie kan invloed hebben op het type platform wat je wil kiezen. Wil je naamsbekendheid creëren? Wil je direct nieuwe medewerkers werven?
Think outside the box
Instagram is een krachtige netwerktool, alleen realiseert lang niet iedereen zich dat. Stel je gaat naar een netwerkborrel, evenement of bijeenkomst. Kijk nadien wie er op de locatie heeft ingecheckt, welke hashtags er zijn gebruikt en reach out. Maak die connectie!
Houd er rekening mee dat iemand wellicht niet op dit moment op zoek is naar een nieuwe baan. Het kan even duren. Door een connectie / relatie aan te gaan vergroot je de kans dat een potentiële kandidaat aan je denkt op het moment dat hij / zij een andere baan zoekt.
Wat is de sleutel tot succes op Instagram?
Ook voor employer branding is de sleutel tot succes goede kwalitatieve content met een rode draad. Enige consistentie zorgt niet alleen voor een mooie feed, maar geeft potentiële kandidaten ook vertrouwen wat te verwachten.
Probeer daarnaast het professionele af te wisselen met het persoonlijke: add some fun.
Aantal volgers laten groeien
Een tactiek die veel bedrijven inzetten om meer volgers te krijgen zijn Instagram overnames. Vaak wordt een overname gedaan door een influencer in je branche die het account voor de dag overneemt, het kan ook langer maar meestal is een dag voldoende.
Wees creatief met captions
Soms heb je geen idee wat je in de caption (het bijschrift) moet schrijven. Denk hier niet te moeilijker over, het eerste wat in je opkomt is vaak het juiste. Een bijschrift hoeft niet altijd super grappig, tactisch of strategisch te zijn.
Hoe vaak moet je content plaatsen?
Ik zou zeker minstens één keer per dag aanbevelen, en de reden waarom dat is, is omdat je op deze manier vaker in de feeds van je doelgroep verschijnt. Een keer per dag is een goed houvast, misschien zelfs twee keer per dag. Schrik niet, deze content kun je vaak van te voren creëren zodat je niet iedere dag opnieuw hoeft na te denken wat je wil gaan plaatsen.
Memes, video’s, GIF’s, teasers
Gebruik absoluut bewegend beeld op Instagram om je employer branding strategie te ondersteunen. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat de consument groot fan is van video ten opzichte van statisch beeld. Er is een reden dat social media platforms steeds meer features toevoegen die bewegend beeld ondersteunen. Er is een reden dat TikTok zo populair is. I rest my case.