Hoe ziet een online marketing funnel eruit?

online marketing funnel

Het is alweer even geleden dat we het over de marketing funnel, ook wel klantreis of customer journey hebben gehad, terwijl de marketing funnel nog steeds van groot belang is. In het algemeen maar ook voor mobile marketing. Kortom, ben jij druk bezig met de plannen voor volgend jaar? Denk dan nog eens goed na over je marketing funnel. Welke route denk jij dat klanten doorlopen voor ze klant worden? En welke route doorlopen zij daadwerkelijk?

De marketing funnel

Niet alleen wij hebben het minder over de marketing funnel, de afgelopen jaren gebeurt er zoveel in de wereld, het marketing landschap en op het gebied van technologische ontwikkelingen dat de marketing funnel een beetje naar de achtergrond is geraakt.

Een kleine opfriscursus, het doel van iedere marketeer is om elke marketing euro zo slim mogelijk te spenderen. Hoe slimmer, hoger de ROI is het idee. Het idee van een marketing funnel is oud, tientallen jaren oud. Ondanks dit is de kern van het model hetzelfde gebleven.

Het model is gebaseerd op hoe mensen zich gedragen en hoe bedrijven en merken op behoeften kunnen inspelen.

Bewustwording fase

De eerste fase is de awareness fase, in het Nederlands bewustwordingsfase. Je potentiële klant moet weten dat je bestaat. Er zijn tal van mogelijkheden om onder de aandacht te komen van potentiële klanten, van TV tot radioreclame, van public relations tot SEO, van buitenreclame tot online marketing. Afhankelijk van je budget zal een bepaalde kanaal meer of minder geschikt zijn.

Overwegingsfase

Nu je doelgroep weet dat je bestaat is het tijd voor fase 2, van bewustwording naar overweging. Tijd om je potentiële klanten te prikkelen, ze meer te leren en ze te verleiden. Hoe gaat jouw product of service hun leven beter maken? Het doel is hierbij om ze mee te nemen naar de volgende fase: aankoop.

Zorg ervoor dat je boodschap afgestemd is op de rationele en emotionele behoeften van de potentiële koper.

Aankoop fase

Het is gelukt, de interesse is gewekt. Je hebt je doel behaald, je taak volbracht, de klus geklaard. Deels, maar je bent nog niet klaar.

Klantervaringsfase

De deal is gesloten, maar dat betekent niet dat je werk erop zit. Het is tijd om ervoor te zorgen dat je nieuwe klant ook klant blijft. Probeer je nieuwe klanten te verrassen, luister naar ze, probeer de lifetime value (LTV) van de klant te verhogen.

Loyaliteit fase

De laatste fase in de marketing funnel is de loyaliteit fase. Maak van tevreden klanten je beste marketeers. Mensen gaan veelal met gelijkgestemden om (demografisch, geografisch en financieel). We trekken toe naar mensen die op onszelf lijken. Grote kans dat familie en vrienden van jouw nieuwe klant ook interesse hebben in jouw product. Tel daarbij op dat familie en vrienden geneigd zijn elkaar te vertrouwen en advies op te volgen en het belang van deze fase is direct duidelijk.

Weet jij hoe je marketing funnel eruitziet?

Waar en waarom potentiële klanten afhaken of juist aanhaken? Zie je een verschil tussen offline, desktop en mobile? Waarom vinden er veel of weinig herhaalaankopen plaats? Op welke manier bestaande klanten over jouw product praten? Blok eens wat tijd in je agenda om dit in kaart te brengen.