Volgens het CBS waren er in het afgelopen jaar ongeveer 7.311 reclamebureaus in Nederland. Na een relatief grote consolidatieslag in de periode 2009-2015 is het aantal geregistreerd als reclamebureau Nederland al een aantal jaren stabiel. Door de ruime steunmaatregelen heeft de coronacrisis op dit moment nog weinig effect op het aantal reclamebureaus in Nederland.
Table of Contents
Consolidatieslag bij Nederlandse reclamebureaus
Door de eerdere consolidatieslag zijn de meeste reclamebureaus gezonde en relatief grote bedrijven geworden. Aan de andere kant heb je de creatieve boetiek bureaus, waar opdrachtgevers graag loyaal aan blijven, bijvoorbeeld omdat de creative director ook de eigenaar van het reclamebureau is.
Werken met traditionele of vernieuwende reclamebureaus?
De toenemende digitalisering van reclame is en blijft een bedreiging voor de meer traditionele reclamebureaus, maar bieden tegelijk ook veel kansen voor bureaus met frisse nieuwe ideeën. De reisbranche is zo’n branche die straks bij vernieuwende reclamebureaus op de deur zal kloppen.
7.311 reclamebureaus in Nederland
Met maar liefst 7.311 reclamebureaus in Nederland volgens het CBS is er dus genoeg keuze. Maar welk creatieve bureau past het beste bij jouw behoefte? Zo zijn er gespecialiseerde bureaus in bijvoorbeeld strategie of webshops, maar ook full service reclamebureaus die je kunnen ondersteunen in zowel strategie, creativiteit en media-inkoop.
Welke creatieve prioriteiten moet je stellen?
De allereerste prioriteit is dat je helder krijft waar je naar op zoek bent. Wat heeft jouw onderneming nodig om te groeien en de winstgevendheid te verbeteren? Daarna is het zaak de weg te weten naar de juiste reclamebureaus en te begrijpen wat de diverse bureaus jouw onderneming kunnen brengen.
Kies je voor digital agencies of reclamebureaus?
Is jouw product of dienst het meest gebaat bij samenwerking met een digital agency (lees ook de digital agency betekenis), reclamebureau, communicatiebureau, of juist een full service marketingbureau? Het antwoord hierop is nog niet zo simpel, want sowieso is er overlap tussen de verschillende bureaus en specialismen.
Bespreek een beheersbare maandfee af met het bureau
Veel hangt af van de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt. Welke aspecten van je ‘online aanwezigheid’ staan al goed, of moet juist harder aan gewerkt worden? Wel belangrijk te noteren: het is altijd nodig om te blijven werken aan je online aanwezigheid. Kijk daarom ook altijd naar het totale kostenplaatje of spreek een beheersbare maandfee af.